اصلاحات شاه امان‌الله خان پس از استقلال افغانستان

Loading

شاه امان‌الله خان پس از اعلام استقلال کشور، به انجام اصلاحات در بخش‌های گوناگون اقدام کرد.

او که در دسمبر سال ۱۹۲۷ راهی سفر شش‌ماهه به سوی شماری از کشورهای اروپایی و دیگر کشورها شد، پس از بازگشت دوباره به کشور، دست به برخی اصلاحات زد.

برگزاری لویه جرگه و تصویب نخستین قانون اساسی، از میان بردن برده‌داری، استقرار نظام شاهی مشروطه، تفکیک قوا، اجباری شدن آموزش، ایجاد اصلاحات در نظام مالی، ممنوعیت کار اجباری، فرستادن شماری از دانشجویان به خارج کشور به منظور ادامه تحصیل، تأسیس نخستین کتاب‌خانه عامه در کابل و افزایش چشمگیر روزنامه‌نگاری از مهم‌ترین کارهایی بود که امان‌الله خان انجام داد.

عبدالشکور دادرس حقوق‌دان گفت: «قانون اساسی را در افغانستان او توانست که توشیح کند و این واقعن قابل افتخار است. شاه امان‌الله کسی بود که تعلیم را در قانون اساسی افزود.»

اما اصلاحات شاه امان‌الله خان با روحیه مردم سازگاری نداشت و سبب شد که تعدادی، از جمله حبیب‌الله کلکانی، در مقابل او شورش کنند. از همین رو، امان‌الله خان از حکومت کناره‌گیری کرده و راهی ایتالیا شد.

یک‌صد و پنج سال قبل از امروز، امان‌الله خان، شاه افغانستان، با نیروهای انگلیس در جبهات سه‌گانه جنگید و با امضای پیمان راولپندی استقلال کشور را از بریتانیا اعلام کرد.

در نخستین اقدامات پس از اعلام استقلال کشور، امان‌الله خان با شوروی، بریتانیا، ترکیه و ایران پیمان دوستی بست.

عبدالواحد طاقت آگاه مسایل نظامی گفت: «اتحاد جماهیر شوروی بر علاوه که استقلال ما را به رسمیت شناخت، به امان‌الله خان پیشنهاد کرد که با شوروی قراردادهایی اقتصادی، سیاسی، نظامی و غیره امضاء کند.»

این در حالی‌ست که پس از اعلام استقلال کشور، همه‌ساله از بیست‌وهشتم اسد به‌عنوان روز استقلال افغانستان از بریتانیای کبیر بزرگداشت می‌شود.

منبع

Be the first to comment on "اصلاحات شاه امان‌الله خان پس از استقلال افغانستان"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*