اعتراض امارت اسلامی به توافق سپردن چرخبال‌های نظامی به ازبیکستان

وزارت دفاع در واکنش به توافق امریکا و ازبیکستان بر سر چرخبال‌های افغانستان گفته است که واشنگتن حق سپردن این چرخبال‌ها به ازبیکستان را ندارد.

عنایت‌الله خوارزمی سخن‌گوی وزارت دفاع در یک اعلامیه از ازبیکستان خواسته است که از هرگونه توافق در این باره خودداری کرده و سازوبرگ‌های نظامی را به افغانستان بازگرداند.

به گفته عنایت‌الله خوارزمی، قبل از به قدرت رسیدن امارت اسلامی، در افغانستان ۱۶۴ هواپیمای نظامی بود که اکنون ۸۱ فروند آن باقی مانده است.

سخن‌گوی وزارت دفاع گفته است: «وزارت دفاع ملی با وضاحت اعلام می‌دارد که امریکا حق اهدا و مصادره اموال مردم افغانستان را ندارد. از حکومت ازبیکستان توقع می‌رود از هر نوع معامله در این ارتباط خودداری نموده و با توجه به حسن همسایه‌داری، تصمیم عاقلانه‌ای در پیش گرفته و در تسلیم‌دهی طیاره‌های قوای هوایی افغانستان همکاری کند.»

سفیر امریکا در ازبیکستان به تازگی در گفت‌وگو با رسانه‌های ازبیکستانی گفته است که واشنگتن و تاشکند توافق کرده‌اند تا هواپیماها و چرخبال‌های نظامی ارتش پیشین افغانستان در ازبیکستان باقی بمانند. به باور این دیپلمات امریکایی، این سازوبرگ‌های نظامی از افغانستان نه بل از ایالات متحده بودند و برای کارگیری به ارتش پیشین افغانستان سپرده شده بودند.

جاناتان هنیک سفیر امریکا در ازبیکستان گفته است: «این هواپیماها هرگز به افغان‌ها تعلق نداشت؛ بل متعلق به امریکا بودند و ارتش افغانستان از آن‌ها استفاده می‌کرد. مالکیت آن‌ها همیشه با امریکا بود.»

محمدمتین محمدخیل آگاه مسایل نظامی گفت: «شما می‌دانید که افغانستان از خود سلاح ندارد. سلاح و چرخبال یا از اشغال شوروی مانده یا هم از اشغال امریکا، بنابراین این سلاح مربوط مردم افغانستان است.»

پس از سقوط نظام جمهوری در افغانستان، ۴۶ هواپیما و چرخبال نظامی افغانستان به ازبیکستان انتقال داده شد و برخی از سازوبرگ‌های دیگر نیروهای هوایی افغانستان نیز به تاجیکستان انتقال یافتند که از سرنوشت آن تا اکنون خبری نیست.

منبع

1 Comment on "اعتراض امارت اسلامی به توافق سپردن چرخبال‌های نظامی به ازبیکستان"

  1. فرار از دست طالبانبسیار ظالم هستن

Leave a comment

Your email address will not be published.


*