الکوزی: صادرات میوه و سبزی از افغانستان به پاکستان به دلیل افزایش تعرفه متوقف شده است

مقامات اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گویند که به تازگی پاکستان چندین برابر تعرفه گمرکی میوه و سبزیجات تازه از افغانستان را افزایش داده است که به همین دلیل تاجران افغان مجبور به توقف صادرات شان به این کشور شده و قراردادهای خود را با تاجران پاکستانی لغو کرده اند.

خانجان الکوزی، یکی از اعضای هیات مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به صدای امریکا گفت که به دلیل افزایش تعرفه‌های گمرکی، تاجران افغان نمی‌توانند کالاهای خود را در بازارهای پاکستان عرضه کنند.

الکوزی افزود: “اخیراً پاکستان محصول بر صادرات ما را که تقریباً ۱۲ قلم شامل است و عمدتاً میوه و سبزیجات تازه است، به جز پیاز، چندین برابر افزایش داده، و به هیچ صورت نتوانستیم کالاها را بفروشیم و نتوانستیم رقابت کنیم، از همین‌رو تاجران ما هر قراردادی را که بسته بودند، تعلیق کردند…کالاهایشان را آنجا نمی‌فرستند.”

به گفتۀ وی، مشکلات و نگرانی شان را با حکومت ا.ا. شریک کرده اند و قرار است وزارت صنعت و تجارت در این مورد با حکومت پاکستان گفتگو کند.

حکومت پاکستان از آغاز ماه روان میلادی محصول گمرکی بر میوه تازه و ترکاری افغانستان را افزایش داده است.

بر اساس معلومات اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، پاکستان دلیل افزایش محصول گمرکی میوه و سبزیجات تازه افغانستان را، قرضداری از صندوق بین‌المللی پول بیان کرده و گفته است که محصول گمرکی کالاهای وارداتی از تمام کشورها را بلند برده است.

به گفتۀ الکوزی به دلیل اینکه فصل میوه و ترکاری افغانستان است و این کشور ۶۰ تا ۶۵ درصد محصولات زراعتی خود را به پاکستان صادر می‌کند، تداوم این مشکل به دهقانان زیان مالی هنگفتی را به بار خواهد آورد.

او گفت که افغانستان و پاکستان هر دو عضویت سکا را دارند که بر اساس این قرارداد هیچ کشوری عضو نمی‌تواند مالیات محصولات زراعتی را بر عضو دیگر افزایش دهد.

الکوزی افزود: “ما مشغول صحبت با آنها هستیم، زیرا فصل میوۀ ماست و ضرر بزرگی متحمل خواهیم شد. اقدامات داخلی انجام داده ایم و از راه‌های دیگر نیز تلاش می‌کنیم.”

این عضو هیات مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به موضوع تعرفه ترجیحی با پاکستان اشاره کرد و گفت که ممکن است در این مورد با پاکستان کار کنند تا کالاهای که در پاکستان تولید نمی‌شوند، بر اساس تعرفه ترجیحی از افغانستان به آن کشور صادر شود و کالاهایی که در افغانستان تولید نمی‌شود مانند کیله، باید طبق تعرفه ترجیحی از پاکستان وارد شود.

تاجران افغان می‌گویند که این اولین بار نیست که پاکستان در فصل برداشت میوه و ترکاری تازه تعرفه این کالاهای صادراتی افغانستان را افزایش می‌دهد، بلکه دولت پاکستان در سال‌های گذشته نیز اقدامات مشابه انجام داده بود.

تاجران پاکستانی می‌گویند که از دو هفته گذشته پس از توقف صادرات میوه و ترکاری تازه از افغانستان به پاکستان، قیمت میوه و سبزی تازه در این کشور افزایش یافته است.

افغانستان و پاکستان در سال ۲۰۱۰ قرارداد تجارت و ترانزیت موسوم به “اپتا” را امضا کردند، اما مدت اجرای این موافقتنامه در فبروری ۲۰۲۱ خاتمه یافت.

پس از تاریخ این قرارداد هر دو کشور موافقت کرده اند که تا زمان توافق در مورد تعدیل‌ها و امضای موافقتنامه جدید، مبادلات تجاری و ترانزیتی کالا بین دو کشور بر اساس همان قرارداد قدیمی انجام شود.

منبع

Be the first to comment on "الکوزی: صادرات میوه و سبزی از افغانستان به پاکستان به دلیل افزایش تعرفه متوقف شده است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*