امریکا به یک دانشجوی دختر افغان ویزای تحصیلی نداد

یک دانشجوی دختر افغان می‌گوید تاکنون بیش از «۲۰ بورسیه» از کانادا، آلمان، فرانسه و امریکا به ارزش بیش از دو میلیون دالر را از دست داده است.

قنسولگری امریکا در پاکستان در توجیه رد درخواست ویزای فرشته نیکبین گفته او نتوانسته ثابت کند که به افغانستان برمی‌گردد.

نیکبین در واکنش به رد درخواست ویزایش از سوی قنسولگری امریکا پرسیده آیا جهان با دختران افغان عادلانه رفتار می‌کند؟

خانم نیکبین در پیامی که به افغانستان اینترنشنال فرستاد، گفت که پارسال به‌دلیل نداشتن پاسپورت، بورسیه‌های کانادا و فرانسه را از دست داد.

این دانشجوی دختر افغان مدارکی را به افغانستان اینترنشنال فرستاد، که نشان می‌دهد او در سه سال گذشته برای اینکه بتواند با عبور از محدودیت‌های وضع شده توسط ا.ا. ، به تحصیل ادامه دهد تلاش فراوانی کرده است. از جمله او توانسته چندین بار بورسیه‌هایی را برای ادامه تحصیل دریافت کند.

این دانشجوی محروم از حق آموزش، هر بار به دلایل دشواری تهیه پاسپورت و یا رد درخواست ویزایش بورسیه تحصیلی خود را از دست داده است.

او گفت که پس از گرفتن آخرین بورسیه، برای دریافت ویزای امریکا اپلای کرده است اما این سفارت «بدون کدام دلیل مشخص» درخواست ویزای او را رد کرده است. این دانشجو افزود که قرار بود از ۲۲ آگست ۲۰۲۴ درس‌های خود را در رشته کمپیوتر ساینس در دانشگاه پرینستون شروع کند، اما سفارت امریکا او را از این فرصت محروم کرده است.

فرشته با شکایت از شرایط تازه افغانستان گفت: «دنیا با ما دختران افغان عادلانه عمل نمی‌کند. ما در داخل افغانستان به‌دلیل دختر بودن فرصت درس خواندن را نداریم، و در خارج از کشور به خاطر افغان بودن مان این فرصت را به ما نمی‌دهند.»

او گفت که امریکا، ا.ا. را به‌دلیل بستن درهای مکتب به روی دختران ملامت می‌کند. او پرسیده است که حالا چرا خود این کشور در آموزش را به روی تعداد اندک دختران می‌بندد که با هزاران محدودیت و مشکل خود را به جایی می‌رسانند؟

در نامه قونسولگری امریکا که یک نسخه آنرا افغانستان اینترنشنال بررسی کرده، دیده می‌شود که این دفتر دیپلوماتیک در پاسخ به درخواست ویزای فرشته نیکبین گفته است که او طبق بند ۲۱۴ (ب) قانون ملی مهاجرت واجد شرایط ویزای امریکا نیست.

در نامه قونسلگری امریکا همچنین آمده است که یکی از مواردی که متقاضی ویزای امریکا باید برآورده کند، این است که باید ثابت کند که قصد ترک کشور متبوع خود را ندارد و به‌دلیل ارتباط قوی با کشوری که از آن می‌آید، بعد از سفر تحصیلی به امریکا به کشور خود برمی‌گردد.

از دید قنسولگری امریکا خانم نیکبین نتوانسته این ارتباط قوی ( خانواده، کار، یا پیوند اجتماعی» را ثابت کند و به افغانستان برمی‌گردد.

در موارد دیگری نیز قنسولگری امریکا به برخی دیگر از دانشجویان دختر افغان به‌ این دلیل که قصد بازگشت به افغانستان را ندارند، ویزای تحصیلی نداده است.

این در حالی است که ا.ا. از زمان بازگشت به‌قدرت در اگست ۲۰۲۱ آموزش دختران بالاتر از صنف شش و با کمی تاخیر آموزش دختران در تمامی‌ نهادهای آموزش عالی از جمله دانشگاه‌ها را در افغانستان ممنوع کرد.

منبع

Be the first to comment on "امریکا به یک دانشجوی دختر افغان ویزای تحصیلی نداد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*