بایدن: هیچ‌کس نمی‌تواند افغانستان را متحد کند

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در تازه‌ترین سخنرانی خود اعلام کرد که او با «اشغال» افغانستان توسط امریکا کاملا مخالف بوده است.

بایدن گفت «وقتی که اسامه بن‌‌لادن را کشتیم، باید از افغانستان خارج می‌شدیم، چون هیچ‌کسی نمی‌تواند افغانستان را متحد کند».

رئیس‌جمهور امریکا افزود «من به سراسر افغانستان سفر کرده‌ام؛ از کشتزارهای خشخاش تا شمال آن کشور.»

آقای بایدن هشدار داد اسرائیل نباید «اشتباهی» را که امریکا در افغانستان مرتکب شد، در غزه مرتکب شود. او گفت: «بعد از حمله حماس به اسرائیل، به اسرائیل رفتم و به مقام‌های اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو و کابینه جنگ او گفتم: اشتباهی را مرتکب نشوید که امریکا بعد از اسامه بن‌لادن در افغانستان مرتکب شد. ضرورتی نیست که جایی را اشغال کنید. به دنبال کسانی بروید که کار را انجام داده (حمله کرده است). هرچند شما ممکن است برای این کار مورد انتقاد قرار بگیرید.»

بایدن: از رقابت‌های انتخاباتی کنار نمی‌روم

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا با وجود درخواست‌های برخی هم‌حزبی‌هایش برای کنار رفتن از نامزدی در انتخابات، در یک نشست خبری از تصمیمش دفاع کرد.

او در نشست خبری روز پنجشنبه (۲۱ سرطان) خود با پرسش‌های زیادی درباره انتخابات و مسائل جهانی مواجه شد.

رئیس‌جمهور امریکا تاکید کرد: «من مصمم هستم که به رقابت ادامه دهم، اما من فکر می‌کنم این مهم است که من ترس‌ها را با اجازه دادن به دیدن من در بیرون از بین ببرم.»

بایدن: باید کار را تمام کنم

آقای بایدن با اشاره به برنامه‌های خودش تاکید کرد: «من باید این کار را تمام کنم. من باید این کار را تمام کنم، چون بسیار چیزها در خطر هستند.»

او با اشاره به برنامه‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و رقیب انتخاباتی‌اش، گفت که خطر انتخابات آینده بسیار بالا است. او افزود که برایش الزامی است که کشور و دموکراسی را «حفظ» کند.

از آقای بایدن پرسیده شد که آیا توانایی آن را دارد که با رهبران خارجی به صورت یک‌به‌یک گفت‌وگو کند. او پاسخ داد: «من حاضرم هم اکنون با آن‌ها تعامل کنم و هم سه سال بعد.»

آقای بایدن گفت که او سه بار آزمایش مهم عصبی داده استکه در هر سه مورد پزشکان گفتند او در وضعیت خوبی قرار دارد. به گفته آقای بایدن، آخرین مورد از این آزمایش‌ها در ماه فبروری گذشته انجام شد. او افزود که حالا هم اگر پزشکان بگویند حاضر به آزمایش عصبی است.

تاکید بر راه‌حل دوکشوری در منازعه فلسطین و اسرائیل

رئیس‌جمهور امریکا در بخشی از سخنانش درباره جنگ اسرائیل و حماس در غزه گفت که هیچ راه‌حلی غیر از راه‌حل دوکشوری وجود ندارد.

بایدن با تکرار حمایت خود از ایجاد کشور فلسطینی در کنار اسرائیل گفت: «زمان پایان دادن به این جنگ فرا رسیده است. این سیاست با مخالفت رهبران راست افراطی در اسرائیل و نخست وزیر بنیامین نتانیاهو مواجه شده است.»

او افزود: «من اسرائیل را به خوبی می‌شناسم. من از اسرائیل حمایت می‌کنم، اما این کابینه جنگ یکی از محافظه‌کارترین کابینه‌های جنگی در تاریخ اسرائیل است. هیچ پاسخی جز راه‌حل دو دولتی در این‌جا وجود ندارد.

بایدن: با رهبر چین تماس دارم، ولی دلیل خوبی برای تماس با پوتین ندارم

رئیس‌جمهور امریکا درباره روابط کشورش با روسیه گفت اگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، آماده گفت‌وگو باشد، او نیز حاضر به این کار است.

جو بایدن گفت: «در حال حاضر با رئیس‌جمهور چین در تماس و تعامل هستم، اما دلیل خوبی برای تماس با پوتین ندارم. با این حال اگر پوتین آماده مذاکره باشد، من نیز آماده‌ام.»

او افزود: «اگر اجازه دهیم روسیه در اوکراین موفق شود، آنها در اوکراین متوقف نخواهند شد.»

بایدن گفت دوران جنگ سرد تمام شده اما هم‌زمان به چین هشدار داد

بایدن در ادامه نشست مطبوعاتی خود گفت: «دوران جنگ سرد تمام شده است. ما در حال ایجاد اتحاد بین کشورهای شرق آسیا و اقیانوسیه هستیم تا جهان را به جای امن‌تری تبدیل ‌کنیم.»

با این حال، او هم‌زمان به چین هشدار داد و گفت: «در نشست ناتو درباره آینده همکاری‌های چین و روسیه صحبت کردیم. باید به چین بفهمانیم اگر با روسیه و کوریای شمالی همکاری نظامی و اطلاعاتی کند، نمی‌تواند از منافع اقتصادی بازار غرب استفاده کند.»

بایدن افزود: «این نگرانی وجود دارد که چین، روسیه، ایران و کوریای شمالی که در گذشته لزوما با هم هماهنگ نبودند، اکنون به فکر راه‌های تاثیرگذاری بر جهان هستند.»

او گفت: «آماده هستم تاثیرهای مورد نظر چین، روسیه، ایران و کره شمالی را مختل کنم اما به صورت علنی درباره جزییات آن اظهار نظر نمی‌کنم.»

بایدن گفت: «کشورهای اروپایی در نظر دارند اگر کمک‌های چین به روسیه ادامه یابد، سرمایه‌گذاری در چین را کاهش دهند.»

بایدن نشست مطبوعاتی خود را با دفاع از اوکراین و حمله به ترامپ آغاز کرد

جو بایدن در سخنان کوتاه خود در آغاز نشست مطبوعاتی خود، به دفاع از اوکراین و حمله به پوتین پرداخت.

او در نشست خبری خود در حاشیه کنفرانس ناتو، این نشست را کاملا موفقیت‌آمیز خواند و گفت: «هر دشمنی به یکی از اعضای ناتو حمله کند، گویی که به همه کشورهای عضو حمله کرده است.»

بایدن افزود: «بایدن با اشاره به حمله روسیه به اوکراین گفت مردم اوکراین با کمک کشورهای متحد خود توانستند مقابل تهاجم روسیه بایستند.»

رئیس‌جمهوری امریکا گفت: «با پیوستن سویدن و فنلند به ناتو، این ائتلاف قدرتمندتر از همیشه شده است.»

او گفت: «هر امریکایی باید از خود بپرسد: آیا جهان امن‌تر است؟ با ناتو آیا شما امن‌تر هستید؟ آیا خانواده شما امن‌تر است؟ من معتقدم مردم آمریکا می دانند که پاسخ همه این سوالات مثبت است. من معتقدم که مردم آمریکا درک می‌کنند که آمریکا به‌خاطر اتحادهای ما قوی‌تر است.

بایدن در سخنان خود، همچنین از عملکرد دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش انتقاد کرد.

منبع

Be the first to comment on "بایدن: هیچ‌کس نمی‌تواند افغانستان را متحد کند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*