برنامه جهانی خوراک: تنها ۶ درصد کمک‌ها به هزینه‌های اداری اختصاص می‌یابد

شاوی لی رییس برنامه جهانی خوراک برای افغانستان، در یک گفت‌وگوی ویژه با طلوع‌نیوز می‌گوید که این نهاد تنها شش درصد از کمک‌های دریافتی را به هزینه‌های اداری اختصاص می‌دهد و باقی‌مانده را برای کمک به مردم به‌کار می‌برد.

رییس برنامه جهانی خوراک تأکید می‌ورزد که در حال حاضر ۱۲.۴ میلیون نفر، که هشت درصد آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، نیازمند کمک هستند؛ اما این نهاد به دلیل کمبود بودجه تنها به یک میلیون نفر کمک‌رسانی می‌کند.

شاوی لی اظهار داشت: «این درست نیست، بسیاری از کمک‌ها به مردم اختصاص می‌یابد. تنها شش درصد از مصارف اداری برنامه جهانی خوراک است.»

او همچنین زمستان پیش‌رو را یک چالش جدی برای نیازمندان در افغانستان می‌داند و می‌گوید که این نهاد برای کمک‌رسانی به نیازمندان، از ۶۲۰ میلیون دالر تنها ۴۰۰ میلیون دالر آن را دریافت کرده است.

شاوی لی می‌افزاید که هرچند اوضاع بشری در افغانستان نسبت به سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی پیشرفت‌هایی داشته؛ اما هنوز هم این کشور در وضعیت وخیم بشری قرار دارد.

رییس برنامه جهانی خوراک درباره ادعاهایی مبنی بر مداخله حکومت سرپرست در فعالیت‌های آنان می‌گوید: «برای فایق آمدن بر یک سری موضوعات، گفت‌وگوها همواره در جریان هستند. یقیناً مسایلی وجود دارند که باید بر آن‌ها غلبه کنیم و غالباً به خاطر توضیح فعالیت‌هایمان، به گفت‌وگو و مذاکره نیاز داریم. اغلب اوقات فعالیت‌هایمان را توضیح می‌دهیم. یکی از مواردی که من توضیح دادم این است که ما نهاد بشری هستیم و قوانین بشری‌ای وجود دارند که فراتر از مرزهای جهانی هستند و ما باید از آن‌ها پیروی کنیم.»

شاوی لی در ادامه سخنانش درباره انتقادها مبنی بر ارایه آمارهای متناقض از نیازمندان و بحران بشری در افغانستان می‌گوید که برنامه جهانی خوراک آمارهای خود را با همکاری ۳۸ نهاد بین‌المللی دیگر در سراسر افغانستان گردآوری می‌کند و نیازمندان را در پنج بخش طبقه‌بندی کرده است.

رییس برنامه جهانی خوراک در افغانستان افزود: «داده‌های گوناگونی از سوی شرکای‌ ما در کشور جمع‌آوری شده و پس از آن تحلیل و بررسی می‌شوند. این ارزیابی با همکاری ۳۸ شریک ما در کشور صورت می‌گیرد. این ارزیابی تنها از سوی برنامه جهانی خوراک یا سازمان ملل انجام نمی‌شود.»

بر بنیاد اطلاعات رییس برنامه جهانی خوراک در افغانستان، امریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا به این نهاد کمک کرده‌اند و کشورهای کانادا، استرالیا و آلمان به‌عنوان تمویل‌کننده و بانک جهانی و بانک توسعه‌ای آسیا به‌عنوان شریک در کنار برنامه جهانی خوراک قرار دارند.

منبع

Be the first to comment on "برنامه جهانی خوراک: تنها ۶ درصد کمک‌ها به هزینه‌های اداری اختصاص می‌یابد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*