بیست‌‌و‌شش جدی؛ در زمان حضور اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان چه گذشت؟

بیست‌‌و‌ششم ماه جدی برابر با سی‌وپنجمین سال‌روز خروج اتحاد جماهیر شوری از افغانستان است.

سی‌وپنج سال پیش از امروز، واپسین واحدهای ارتش اتحاد جماهیر شوروی در نتیجه پیکار مردم از افغانستان بیرون شد و حضور ده ساله شوروی در افغانستان پایان یافت.

حضور بیش از نُه سال شوروی در افغانستان سبب فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد، این جنگ جان نزدیک به ۲ میلیون نفر را در افغانستان گرفت و هزاران نفر دیگر را معلول ساخت.

سمیع‌الله احمدزی آگاه مسایل سیاسی درباره حضور ارتش اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان گفت: «در زمان اشغال بیش از نُه سال اتحاد شوروی و در افغانستان حضور داشتند، در این مدت حدود یک و نیم میلیون افغان شهید شدند و حدود میلیون دیگر مهاجر شدند.»

ارتش سرخ شوروی در سال ۱۳۵۸ خورشیدی برای پشتیبانی از حکومت حزب دموکراتیک خلق به افغانستان هجوم آورد. سازمان ملل متحد از آغاز لشکرکشی ارتش سرخ به افغانستان، واکنش نشان داد و در قطع‌نامه مجمع عمومی این سازمان در ماه جدی سال ۱۳۵۸ خورشیدی بر بیرون شدن بی‌قیدوشرط و بی‌درنگ ارتش شوروی از افغانستان تاکید ورزید.

در این جنگ، ۱۴هزار نیروی ارتش شوروی نیز کشته شدند و این جنگ از بُعد سیاسی و اقتصادی به شوروی زیان‌بار تمام شد.

معین گل سمکنی آگاه مسایل سیاسی در این جنگ چنین دیدگاه دارد: «این یک برنامه کلی دنیا بین شرق و غرب بود. مملکت‌های درجه سوم در این نقش نمی‌داشته باشند ولی متاسفانه که ما طعمه جنگ سرد آن‌ها شدیم.»

امارت اسلامی نیز به مناسبت خروج ارتش اتحاد جماهیر شوری از افغانستان، در خبرنامه‌ای این روز را در تاریخ کشور یک روز پر افتخار خوانده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی گفت: «در این‌ روز‌مردم افغانستان از اشغال شوروی رهایی یافتند. امارت اسلامی افغانستان این روز را به تمام افغان‌ها تبریک می‌گوید، در ضمن اکنون مردم افغانستان آزادی و استقلال خود را دارند.»

پس از خروج شوروی از افغانستان، صلح دایمی در کشور به‌میان نیامد و جنگ‌های داخلی آغاز شد؛ جنگ‌های داخلی حدود ده سال دوام کرد.

و سرانجام روز چهارشنبه، پانزدهم فبروی سال ۱۹۸۹ و نُه ماه بعد از اجرای معاهده ژنو، جنرال بوریس گروموف فرمانده فرقه چهلم ارتش شوروی آخرین سرباز شوروی بود که با عبور از پل دوستی بر فراز رودخانه آمو میان افغانستان و ازبیکستان، رسماً پایان روند خروج نیروهای اتحاد جماهیر شوروی را از افغانستان اعلام کرد.

منبع

Be the first to comment on "بیست‌‌و‌شش جدی؛ در زمان حضور اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان چه گذشت؟"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*