بیش از ۵ هزار مهاجر افغان در یک روز از ایران و پاکستان اخراج شده اند

Loading

پاکستان و ایران روند اخراج مهاجرین افغان را تسریع کرده اند. بیش از ۵ هزار مهاجر افغان در یک روز از این کشورها اخراج شده و به کشور بازگردانده شدند.

با وجود واکنش‌ها در پیوند به اخراج مهاجرین افغان از کشورهای همسایه، پاکستان و ایران روند اخراج مهاجرین افغان را تسریع کرده اند. وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان در خبرنامه‌ای از اخراج بیش از ۵ هزار مهاجر افغان در یک روز از پاکستان و ایران خبر داده است. وزارت مهاجرین می‌گوید که مهاجران افغان از تورخم، اسپین بولدک، پل ابریشم و اسلام قلعه به افغانستان بازگردانده شده اند.

در بخشی از خبرنامه‌ای وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان آمده است که: «پنج هزار و ۳۰۳ تن افغان مهاجر به تاریخ ۶ اسد از سرحدات پل ابریشم ولایت نیمروز، سپین بولدک ولایت کندهار، اسلام قلعه ولایت هرات و از دروازه تورخم ولایت ننگرهار به طور جبری و داوطلب به کشور برگشت نموده اند.»

در همین حال، در یک هفته گذشته نیز بیش از ۱۷ هزار مهاجر افغان از پاکستان و ایران اخراج شده و به کشور بازگردانده شدند.

همزمان با این، سرپرست وزارت مهاجرین در دیدار با رییس جدید کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان برای افغانستان خواهان توجه بیشتر به نیازمندان و مهاجران شد. خلیل‌الرحمن حقانی از سازمان‌ ملل متحد خواست تا در اجرای برنامه راهبردی پنج ساله‌ی اسکان مجدد و ادغام دایمی برای مهاجران بازگشته به کشور همکاری کند.

در عین حال، موج تازه‌ای از بدرفتاری با مهاجران افغانستان در ایران که با کشته شدن یک شهروند ایرانی در بخشی از تهران در اواخر هفته گذشته توسط سه مهاجر افغانستان آغاز شد، هنوز هم ادامه دارد. بسیاری از مهاجران اخراج شده در ماه‌های گذشته از ایران و پاکستان از برخورد پولیس این دو کشور در هنگام اخراج شکایت داشته‌اند.

دولت ایران و پاکستان از ماه‌ها به اینسو روند اخراج مهاجران ا فغان بدون اسناد را افزایش داده و براساس آمار ارایه شده از سوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان، روزانه بیش از هزارها افغان از این دو کشور اخراج می‌شوند. این در حالی است که مقامات پاکستان و ایران همواره تاکید دارند که براساس قوانین بین‌المللی با مهاجران افغان برخورد می‌کنند و اخراج افغان‌های بدون مدرک را حق قانونی خود می‌دانند.

منبع

Leave a comment

Your email address will not be published.


*