تأثیر کمک‌های بین‌المللی بر اقتصاد افغانستان در سه سال پسین

Loading

کمک‌های بشری سازمان ملل متحد و کشورهای کمک‌کننده به افغانستان در سه سال گذشته به‌عنوان یکی از موضوعات مهم اقتصادی افغانستان به شمار می‌رود.

با توجه به گام‌هایی که در بخش‌های تأمین امنیت، بازسازی، و اجرای برخی پروژه‌ها در کشور، به‌ویژه در زمینه تأمین روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، منطقه و جهان از سوی مسوولان امارت اسلامی برداشته شده است؛ اما واژه‌های فقر، بی‌کاری و مهاجرت هم‌چنان در صدر فهرست خبرها قرار دارند.

حمیدالله یکی از باشندگان کابل گفت: «کسی از حال ما پرسان نمی‌کند که شما چه می‌کنید و چه مشکلاتی دارید. ما کمک دریافت نکردیم.»

با این حال، در تازه‌ترین مورد، بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگر) در شصت و چهارمین گزارش سه‌ماهه‌اش اعلام کرده که ایالات متحده امریکا از آگست ۲۰۲۱ میلادی تا اکنون ۲۰.۷ میلیارد دالر برای افغانستان اختصاص داده که از این میان ۲.۹ میلیارد دالر کمک‌ های بشردوستانه و توسعه‌ای، انتقال ۳.۷ میلیارد دالر دارایی‌های افغانستان به صندوق امانی، و بیش از ۱۴ میلیارد دالر را برای پناهجویان افغان اختصاص داده است.

اما وزارت اقتصاد امارت اسلامی این گزارش سیگر را مبالغه‌آمیز خوانده و گفته که این مقدار پول در اختیار شهروندان کشور قرار نگرفته است.

افزون بر این، سازمان ملل متحد اعلام کرده است که باوجود سرازیر شدن میلیاردها دالر به افغانستان، این کشور هم‌چنان با فقر گسترده روبه‌رو است.

رزا اوتونبایوا رییس هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان در تاریخ ۲ سرطان ۱۴۰۳ گفت: «بیش از ۷ میلیارد دالر از سوی تمویل‌کنندگان بین‌المللی برای عرضه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان فراهم شده و بیش از ۴ میلیارد دالر هم برای پشتیبانی از نیازهای ابتدایی بشری به مردم افغانستان اختصاص یافته است.»

با توجه به این گزارش‌ها، کمک‌ های بشری سازمان ملل، اتحادیه اروپا، امریکا و سایر کشورها و نهادهای کمک‌رسان به افغانستان چقدر مؤثر بوده است؟

شبیر بشیری آگاه مسایل اقتصادی گفت: « کمک‌ های بشردوستانه در طول سه سال گذشته همان‌طور که از نامش پیداست بشردوستانه بوده و مقداری از این کمک‌ها به نیازمندان رسیده است.»

مسوولان در امارت اسلامی نیز کمک‌های بشری سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای کمک‌ کننده را برای کاهش فقر در افغانستان کافی نمی‌دانند و بر تلاش‌ها برای تغییر دادن این کمک‌ها به بخش‌های کارآفرینی تأکید می‌کنند.

عبداللطیف نظری معین مسلکی وزارت اقتصاد گفت: «طی سه سال گذشته، کمک‌های جامعه بین‌المللی و نهادهای امدادی مؤثر بوده است؛ اما ناکافی بوده و دلیلش هم این است که این کمک‌ها بیشتر بشردوستانه بودند. ما تلاش می‌کنیم که این کمک‌ها جنبه توسعه‌ای پیدا کند.»

هم‌زمان، اداره هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل یا اوچا اعلام کرده که نیمی از جمعیت افغانستان در فقر زندگی می‌کنند و از هر چهار افغان، یک نفر مطمئن نیست که وعده غذایی بعدی او از کجا خواهد آمد.

بر بنیاد آمارهای اوچا، در سال روان میلادی، حدود ۲۳.۷ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که سومین تعداد افراد نیازمند در جهان است.

منبع

Be the first to comment on "تأثیر کمک‌های بین‌المللی بر اقتصاد افغانستان در سه سال پسین"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*