جاوید کوهستانی از بند ا.ا.رها شد

Loading

نزدیکان جاوید کوهستانی، تحلیلگر مسایل نظامی و سیاسی روز سه‌شنبه ۱۵ اکتوبر (۲۴ میزان) گفته اند که کوهستانی پس از سه هفته از زندان ا.ا. آزاد و با خانواده‌اش یکجا شده است، اما در مورد علت بازداشت‌ وی چیزی نگفته اند.

جاوید کوهستانی به تاریخ ۲۶ سپتمبر ( پنجم میزان) از ساحه سرای شمالی کابل بازداشت شد. پیش از این، نزدیکان این تحلیلگر مسایل نظامی و سیاسی مدعی شده بودند که ماموران استخبارات ا.ا. او را بازداشت کرده و به جای نامعلومی انتقال داده اند.

بستگان او همچنان گفته اند که جاوید کوهستانی بیمار بود و از مدتی به این‌سو تحت مراقبت داکتران قرار داشت. برخی از فعالان حقوق زن که کمپاینی را برای رهایی جاوید کوهستانی راه‌اندازی کرده بودند، نیز گفته اند که او از بند ا.ا. رها شده و به خانه‌اش برگشته است.

نایره کوهستانی، یکی از زنان معترض گفت: “مطمین هستم این ۲۰ روز، ۲۰ ماه گذشت برای آن‌هاییکه در دادخواهی آقای کوهستانی سهم فعال داشتند. اما یاد ما باشد ملت‌ها تصمیم گیرنده اند که حاکمان، چی کسانی باشند. آرزو دارم روزی مردم به قدرت ملت بودن شان پی‌ببرند و خوشحالیم از آزادی یک آزاده.”

با این حال، مقام‌های ا.ا. تاکنون در مورد بازداشت و رهایی جاوید کوهستانی تبصره‌ای نکرده اند.

کوهستانی از تحلیلگران شناخته شدهٔ نظامی و سیاسی است که پیش از حاکمیت ا.ا.همواره در رسانه‌ها ظاهر شده و از کارکردهای دولت به صراحت نقد می‌کرد. اما پس از حاکم شدن ا.ا. در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، کوهستانی در رسانه‌ها ظاهر نشد و نیز فعالیت سیاسی و نظامی نداشت.

هنوز مشخص نیست که دلیل بازداشت آقای کوهستانی چیست. جاوید کوهستانی در سه سال گذشته که ا.ا. بر افغانستان حاکم اند در کابل زندگی می‌کرد.

پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل از بازداشت جاوید کوهستانی و حکمت آرین، مدیر مسوول رادیو خوشحال در غزنی ابراز نگرانی کرده و خواستار رهایی آنان شده بود.

حکمت آرین که به تاریخ ۲۹ سپتمبر (هشتم میزان) توسط ا.ا. در غزنی بازداشت شد، بر اساس تصمیم محکمۀ ابتدایی ا.ا. ، به یک ماه زندان محکوم شده و در حال حاضر در توقیف این گروه به سر می‌برد.

این در حالی است که پیش از این، رواداری، نهاد ناظر بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان با نشر گزارشی گفته بود که ا.ا. پس از حاکمیت مجدد بر این کشور، به بازداشت خودسرانه و غیرقانونی، ناپدید کردن اجباری و شکنجه و بد رفتاری شهروندان این کشور ادامه دادند.

به گفتۀ نهاد رواداری، در سه سال گذشته حداقل سه‌هزار و ۲۱۳ مورد بازداشت خودسرانه و غیرقانونی را ثبت کرده است که از این تعداد ۲۲۲ مورد مربوط به بازداشت زنان توسط ا.ا. است.

کارمندان حکومت پیشین، فعالان مدنی، خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر، افراد متهم به ارتباط با گروه‌های مخالف ا.ا. و سایر غیرنظامیان در میان بازداشت‌شدگان اند.

منبع

اولین کسی باشید که نظر بدهید on "جاوید کوهستانی از بند ا.ا.رها شد"

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما نشر نخواهد شد.


*