رییس‌جمهور ازبیکستان: درگیری‌ها افغانستان را از دید جهان خارج کرده است

شوکت میرضیایوف رییس‌جمهور ازبیکستان، می‌گوید درگیری‌ها در نقاط دیگر جهان سبب شده که افغانستان از دید جهان خارج شود.

آقای میرضیایف در نشست غیر رسمی کشورهای عضو سازمان ترک افزوده که کشورش به ارایه کمک به افغانستان ادامه می‌دهد.

در بیانیه رییس‌جمهور ازبیکستان آمده است: «متاسفانه به دلیل تشدید جنگ‌ها و درگیری‌ها در سایر مناطق جهان، وضعیت افغانستان همسایه که میلیون‌ها نماینده مردم ترک در آن زندگی می‌کنند، از دایره دید جامعه جهانی خارج شده است. ازبیکستان به ارایه کمک‌های لازم به مردم افغانستان ادامه خواهد داد.»

عبدالنصیر ریشتیا آگاه مسایل اقتصادی گفت: «هرقدر که افغانستان بار دیگر در محراق توجه کشورهای جهان و همسایه قرار گیرد، این می‌تواند تعاملات سیاسی را بیش‌تر کند و هم مراودات اقتصادی ما را بهبود بخشد که ما بتوانیم در عدم مشکلات با تجارت بین‌المللی کار کنیم.»

رییس‌جمهور ازبیکستان در این نشست خواستار تلاش هماهنگ میان کشورهای عضو این سازمان برای رسیدگی به وضعیت افغانستان نیز شده است.

او هم‌چنان آزادسازی دارایی‌های افغانستان را در تغییر وضعیت زندگی شهروندان کشور موثر خوانده است.

در بیانیه افزوده شده است: «ما متقاعد شده‌ایم که استرداد دارایی‌های مالی مسدودشده افغانستان در خارج از کشور به کاهش وضعیت اجتماعی در افغانستان کمک می‌کند. در واقعیت‌های جدید، توسعه رویکردهای مشترک و واحد در مورد افغانستان توسط کشورهای عضو سازمان باید به دستور کار اصلی مذاکرات وزیران خارجه ما تبدیل شود.»

فضل‌الرحمن اوریا آگاه مسایل سیاسی گفت: «روابط بین کشور‌های منطقه و افغانستان بسیار عمیق و همه‌جانبه است و با گذشت هر روز گسترش می‌یابد. ثبات در افغانستان منجر به صلح و ثبات منطقه و باعث پیشرفت منطقه می‌شود.»

حمدالله فطرت معاون سخن‌گوی امارت اسلامی با استقبال از ادامه همکاری ازبیکستان با افغانستان، می‌گوید آزادسازی پول‌های منجمد شده کشور تاثیر مستقیم بر شهروندان کشور خواهد داشت.

آقای فطرت در این باره گفت: «ما از این‌که رییس‌جمهور ازبیکستان آقای شوکت میرضیایوف بر ادامه پشتیبانی از مردم افغانستان تاکید کرده و خواستار رهاسازی پول‌های منجمدشده مردم افغانستان شده است، استقبال می‌کنیم، به یقین که رهایی پول‌های منجمدشده افغانستان بر زندگی مردم تاثیر مستقیم دارد.»

سازمان کشورهای ترک که شورای ترک هم نامیده می‌شود، یک سازمان بین‌المللی متشکل از ۵ کشور ترک‌زبان است و کشورهای مجارستان و ترکمنستان نیز در آن به عنوان ناظر حضور دارند.

منبع

Leave a comment

Your email address will not be published.


*