قطع ۶۰ درصد برق وارداتی ایران؛ چالشی برای باشنده‌های هرات

Loading

مسوولان شرکت برشنا در هرات می‌گویند که با قطع برق وارداتی ایران، ۶۰ درصد باشنده‌های این ولایت برق ندارند.

به گفته آنان، سی درصد برق وارداتی ترکمنستان به هرات نیز، کاهش یافته است.

خیر محمد معراج رییس اداره برق هرات گفت: «از ترکمنستان ۶۰ میگاوات برق داریم که برای فعلا ۴۰ میگاوات وارد می‌شود چون هوا گرم است و در آن کشور هم مشکلات است. از ایران از ۱۰۰ تا ۱۱۰ میگاوات برق داشتیم و قرارداد داریم، اما برای فعلا به ۲۰ میگاوات محدود شده است و این ۲۰ میگاوات هم بعضی اوقات کامل قطع می‌شود و به صفر می‌رسد.»

باشنده‌های هرات می‌گویند که در هوای گرم، قطع برق زندگی عادی شان را مختل ساخته است.

آنان خواهان رسیدگی مسوولان امارت اسلامی به این چالش شان هستند.

عبدالظاهر احدی باشنده هرات گفت: «برق می‌رود و می‌آید، آدم کارگر است و چاشت که خانه می‌روم برق نیست. به خاطر مشکلات برق زیاد شکایت داریم. شب‌ها برق می‌رود و ما کولر داریم و باد پکه داریم، اما خاموش است. اطفال ما مریض شده‌اند.»

وکیل احمد محمدی باشنده هرات گفت: «تابستان است و هوا گرم و برق زیاد قطع می‌شود و وسایل برقی مردم زیاد سوخت و سوز دارد. هوا بسیار گرم است و حتی شام هوا گرم است و وقتی که برق نباشد، اطفال مریض می‌شوند و راجع به شفاخانه می‌شوند.»

به گفته‌ی مسوولان، در کنار برق وارداتی ایران و ترکمنستان، ۲۳میگاوات برق بند سلما نیز وارد شبکه برق هرات است، اما به خاطر افزایش مصرف برق به علت گرمی هوا، این مقدار انرژی برق بسیار ناچیز گفته می‌شود.

سید اشرف سادات فعال جامعه مدنی گفت: «هرات یکی از ولایت‌های است که از دو کشور برق به دست می‌آورد، اما مشکل کم‌بود برق و نبود برق یک دردسر همیشگی برای شهروندان بوده است که متاسفانه هیچ فکر استراتژیکی برای رفع این چالش و رفع کم‌بود برق صورت نگرفته است. ما امیدواریم که یک سرمایه‌گذاری هدف‌مند و کاربردی روی بهبود سیستم‌ها صورت گیرد تا مشکل برق به گونه‌ی بنیادی حل شود.»

مشکل برق هرات همه ساله در اوج گرما و سرما باعث رنج و چالش‌های جدی به باشنده‌های این ولایت شده است، اما مسوولان اداره برق هرات می‌گویند که با ساخت یک نیروگاه برق و انتقال یک لین تازه برق از ترکمنستان، مشکل کم‌بود برق در این ولایت برطرف خواهد شد.

منبع

Be the first to comment on "قطع ۶۰ درصد برق وارداتی ایران؛ چالشی برای باشنده‌های هرات"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*