مقام ایرانی: مهاجرانی که مجوز اقامت شان تمدید نشده نیز از ایران اخراج می‌شوند

Loading

مقام‌های نیروهای انتظامی تهران می‌گویند که شهروندان خارجی مقیم ایران که مجوز اقامت شان تمدید نشده از این کشور اخراج خواهند شد.

عباس‌علی محمدیان، فرمانده نیروهای انتظامی در تهران، روز یکشنبه ۱۸ اگست (۲۸ اسد) در یک نشست خبری گفت که شهروندان خارجی در ایران باید دارای مجوز باشند، در غیر آن مجرم تلقی می‌شوند.

محمدیان تاکید کرد که اگر این شهروندان ایرانی، اتباع غیرمجاز را استخدام کنند، جرم مرتکب می‌شوند و با جریمه‌های سنگین اداره کار مواجه خواهند شد.

این مقام نیروهای انتظامی ایران افزود:‌ “ما جمع‌آوری و طرد را بنا به ظرفیت انتقال به مرز افزایش دادیم و ادامه خواهد داشت و اولویت اول کسانی هستند فاقد هرگونه مجوز هستند و بعد از آن شامل کسانی می‌شود که مجوزشان تمدید نشده است”.

ایرنا خبرگزاری دولتی ایران نیز گزارش داده است که غلامرضا باغ شیرین، سرپرست مدیریت پیشگیری از وقوع جرم اداره عدلیه در سیستان و بلوچستان، روز یکشنبه گفته است که ۵۶هزار و ۳۵۶ نفر از اتباع خارجی از طریق مرزهای این ولایت در چهار ماهه نخست امسال به کشورشان بازگردانده شدند.

به گفتۀ او، از آغاز سال روان خورشیدی بازداشت مهاجران غیرقانونی در سیستان و بلوچستان نیز توسط پولیس ۱۷ درصد افزایش یافته است. این مقام عدلی ولایت سیستان و بلوچستان ایران افزود که در این مدت نزدیک به ۳۰هزار اتباع خارجی بازداشت شده اند.

ایران در حالی به اخراج مهاجران افغان از آن کشور اقدامات جدی را روی دست گرفته است که پس از حاکمیت دوباره ا.ا. در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، هزاران منسوب نیروهای امنیتی و کارمندان حکومت پیشین از ترس جان و گریز از انتقام‌جویی ا.ا. به خارج از افغانستان به ویژه کشورهای همسایه چون ایران و پاکستان فرار کردند.

حالا با گذشت سه سال مدت اقامت قانونی اکثر این افراد پایان یافته است و در معرض اخراج از ایران قرار دارند.

پیش از این، وزارت امور مهاجرین حکومت ا.ا. گفته است که اخراج اجباری مهاجران از ایران برخلاف اصول اسلامی، بین‌المللی و همسایگی است. این وزارت تاکید کرده است که در این راستا باید برنامه‌های تشویقی با هماهنگی بین دو کشور ایجاد شود تا به هدف [خروج مهاجران از ایران] دست یافت.

ارقام کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان نشان می‌دهد که در حال حاضر ۴.۵ میلیون مهاجر افغان با اسناد قانونی مهاجرت، ویزۀ درازمدت اقامت و نیز فاقد هرگونه اسناد قانونی در ایران زندگی‌ می‌کنند.

سازمان بین المللی مهاجرت گفته است که از سال ۲۰۲۲ تا اکنون حدود هشت میلیون شهروندان افغانستان کشورش شان را ترک کرده اند که از این تعداد ۸۵ درصد به کشورهای همسایه، عمدتاً ایران و نزدیک به یک میلیون به اروپا رفته اند.

در عین حال، سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که تعداد مهاجران افغان که از ایران به افغانستان بازگشته اند، بسیار زیاد است و در سال ۲۰۲۳، این سازمان بازگشت نزدیک به یک میلیون مهاجر افغان را از ایران به افغانستان ثبت کرده است.

به اساس این گزارش، ۷۰ درصد این برگشت‌کنندگان مدارک قانونی اقامت کشور میزبان را نداشتند که ۶۰ درصد آنان اخراج شده بودند.

منبع

Leave a comment

Your email address will not be published.


*