مقام سابق ا.ا. : استبداد و حاکمیت مطلق امیر از عوامل زوال جوامع اسلامی است

عبدالسلام ضعیف، سفیر پیشین ا.ا. در اسلام‌آباد می‌گوید استبداد و حاکمیت مطلق امیر، از عوامل اصلی زوال جوامع اسلامی است.

آقای ضعیف توضیح داد هر «امیری» که قدرت مطلق و استبداد در دستش بیفتد به مرور زمان به یک «مستبد مطلق» مبدل می‌شود.

به گفته عبدالسلام ضعیف پس از بدل شدن امیر به یک فرد مستبد، او اهل تملق را در نزدیکی خود جمع می‌کند و اهل دانش و رای را از خود می‌راند.

این دیپلومات شناخته شده حکومت اول ا.ا. روز شنبه، ۲۶ جوزا، در شبکه اجتماعی اکس نوشت به مرور زمان فیصله و اوامر امیر براساس تملق‌ها شکل می‌گیرد.

عبدالسلام ضعیف پیشنهاد داده است که یک «شورای رهبری مقتدر» می‌تواند به «جای خالی» امیر کار بدهد.

عبدالسلام ضعیف که در دوره ملا عمر در پست‌های مهم دولتی کار کرده بود، بعد از سقوط ا.ا. در سال ۲۰۰۱ در پاکستان بازداشت و سپس به زندان گوانتانامو منتقل شد.

آقای ضعیف بعد از سپری کردن سه سال در ۲۰۰۵ از گوانتانامو آزاد شد. سپس او در دوره ریاست‌جمهوری حامد کرزی در کابل یک بنیاد مذهبی به نام «افغان بنست» را تاسیس کرد.

آقای ضعیف در یادداشت خود در اکس از غفلت و سوء استفاده از مسئولیت‌ها و همچنین اختلاط خواهشات شخصی با شریعت از سوی امیر و نزدیکانش به عنوان دیگر عوامل زوال جوامع اسلامی یاد کرده است.

این چهره مطرح گروه ا.ا. گفته است خیلی مهم است هر کسی که مسئولیتی را به عهده می‌گیرد، باید در کار خود غفلت نکند. او تاکید کرده که اگر فردی شایستگی مسئولیت سپرده شده را ندارد باید استعفا بدهد تا فرد دیگری به جای او بیاید.

آقای ضعیف که مسئولیت «بنیاد افغان» در کابل را به عهده دارد می‌گوید همچنین مهم است که قانون و شریعت به دور از «مزاج» شخصی تحقق یابد. زیرا به گفته او اگر تصامیم بر مبنای خواهشات شخصی اتخاذ شود، باعث اختلاف و نافرمانی خواهد شد.

منبع

Be the first to comment on "مقام سابق ا.ا. : استبداد و حاکمیت مطلق امیر از عوامل زوال جوامع اسلامی است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*