ملل متحد: برگشت بیش از ۵۷ درصد مهاجران افغان از پاکستان اجباری بوده است

آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور امور پناهندگان نشان می‌دهد که برگشت بیش از ۵۷ درصد مجموع عودت‌کنندگان افغان از پاکستان اجباری و بیش از ۴۲ درصد نیز داوطلبانه بوده است.

این کمیشنری ناوقت یکشنبه ۱۴ جولای (۲۴ سرطان) با نشر گزارشی گفته که از اول جنوری تا ۱۳ جولای برگشت ۳۶هزار و ۳۶۵ مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان ثبت شده است.

بر اساس معلومات این اداره ملل متحد، از مجموع این رقم ۱۵هزار و ۵۶۳ مهاجر افغان به گونه داوطلب به کشورشان برگشته و ۲۰هزار و ۸۰۲ مهاجر نیز به گونه جبری از پاکستان اخراج شده اند.

در میان برگشت‌کنندگان داوطلب و اجباری، دارندگان کارت اقامت (POR)، کارت شهروندی افغانستان (ACC)، اسناد پناهندگی کمیشنری عالی ملل متحد و مهاجران فاقد اسناد شامل اند.

کمیشنری ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که طی یک هفتۀ گذشته یک‌هزار و ۵۹۶ مهاجر افغان از پاکستان برگشته و یا از آن کشور اخراج شده اند.

این ادارۀ ملل متحد گفته است که ۵۳ درصد برگشت‌کنندگان هفته گذشته زنان و بیش از ۵۵ درصد عودت‌کنندگان نیز کمتر از ۱۸ ساله بوده اند.

حکومت پاکستان گفته است که مرحله نخست روند اخراج مهاجران غیرقانونی افغان از آن کشور ادامه دارد و برای مرحله دوم این روند هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان پنجشنبه هفته گذشته ۱۱ جولای (۲۱ سرطان) به خبرنگاران گفت که حکومت این کشور طرح اخراج مهاجران غیرقانونی را مانند سایر کشورهای جهان بر اساس قوانین این کشور به ویژه قانون مهاجرت اجرا می‌کند.

زهرا بلوچ افزود: “قوانین پاکستان در این مورد بسیار روشن است. این افراد [شهروندان خارجی فاقد مدرک] ممکن است با جریمه نقدی مواجه شوند، ممکن است بر اساس پرونده‌های ویژه زندانی شوند و ممکن است اخراج شوند.”

به گفتۀ زهرا بلوچ، نیروهای امنیتی پاکستان به جستجو و اخراج مهاجران بدون مدارک قانونی از آن کشور ادامه می‌دهند.

او با تاکید بر اینکه هیچ تصمیمی برای به تاخیر انداختن بازگرداندن مهاجران افغان بدون مدارک قانونی مقیم پاکستان گرفته نشده است، گفت که کابینۀ این کشور تصمیم گرفته است تا مدت اقامت دارندگان کارت پی‌اوآر را تمدید کند.

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان افزود: “اعتبار اقامت مهاجران دارای چنین کارتی به تاریخ ۳۰ جون به پایان رسیده است. برای اینکه اقامت این افراد قانونی شود و تسهیلات برای شان ایجاد شود، تا فیصله بعدی مدت اقامت آنان تا یک سال دیگر تمدید شد.”

به گفتۀ مقامات ملل متحد و پاکستان، ۱.۳ میلیون افغان مقیم پاکستان منحیث مهاجر ثبت نام شده ‌اند و نزدیک به ۹۰۰ افغان دیگر کارت هویت شهروندی افغانستان را دارند. بقیه آنان یا بدون اسناد استند و یا میعاد ویزۀ آنان که منتظر اسکان به کشور سومی هستند، پایان یافته است.

پاکستان در اوایل ماه اکتوبر سال گذشته به تمام مهاجران خارجی فاقد مدرک اقامت در آن کشور، به شمول ۱.۷ میلیون مهاجر افغان، مهلت داد که تا اول نومبر ۲۰۲۳ داوطلبانه آن کشور را ترک کنند، در غیر آن پس از این تاریخ بازداشت و جبراً اخراج خواهند شد.

بر اساس ارقام کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، در حال حاضر ۳.۱ میلیون مهاجر افغان در پاکستان زیست دارند که از این میان ۱.۳ میلیون هیچ گونه اسناد قانونی ندارند.

منبع

Leave a comment

Your email address will not be published.


*