ملل متحد: حدود ۴۴۰هزار مهاجر افغان امسال از ایران و پاکستان به کشورشان برگشته اند

5
1

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) با نشر گزارشی تازه گفته است که در چهار ماه نخست ۲۰۲۴ نزدیک به ۴۴۰ مهاجر افغان از ایران و پاکستان به افغانستان برگشته اند.

بر اساس گزارش اوچا در این مدت، ۳۹۲هزار و ۶۰۰ مهاجر افغان از ایران و ۴۹هزار و ۳۰۰ مهاجر نیز از پاکستان و شماری اندکی نیز از سایر کشورها به افغانستان عودت کرده اند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد، خطرات حفاظتی، نبود سرپناه و مسکن، صحت، معارف، مشکلات اسناد حقوقی، ادغام در جوامع، خدمات بهداشتی ویژه و تاثیر عدم اطمینان در مورد وضعیت سیاسی و امنیتی را به عنوان چالش‌های اصلی فراروی عودت‌کنندگان یاد کرده است.

این اداره ملل متحد تعداد عودت‌کنندگان افغان از ایران را در ۲۰۲۴ نسبت به دو سال قبل از آن بیشتر بیان کرده و گفته است که در چهار ماه اول سال گذشته میلادی، ۲۶۷هزار و در مدت مشابه سال۲۰۲۲ نیز ۲۹۹هزار افغان از ایران به کشورشان باز گشته بودند.

هفته گذشته وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان گفت که روزانه به گونۀ اوسط تا بیش از ۲۰۰۰ مهاجر افغان به گونۀ جبری از ایران و پاکستان اخراج و به کشورشان بر می‌گردند.

این وزارت امروز شنبه ۱۵ جون (۲۶ جوزا) با نشر خبرنامه‌ای گفت که ۷۷۵ مهاجر افغان از پاکستان و چهارهزار و ۸۸۱ مهاجر افغان نیز از ایران به تاریخ ۲۴ و ۲۵ جوزا به گونۀ داوطلب و جبری به افغانستان برگشته اند.

محمد یوسف احمدی، سخنگوی کمیسیون مهاجرین عودت‌کننده از پاکستان، روز دوشنبه دهم جون (۲۱ جوزا) به خبرنگاران گفت که ایران و پاکستان از آغاز سال ۲۰۲۴ تاکنون ۴۰۰هزار مهاجر افغان را اخراج کرده اند. به گفته احمدی از این میان ۷۵ درصد مهاجران افغان از پاکستان به گونه جبری برگردانده شده اند.

ا.ا. روند اخراج مهاجرین افغان از ایران و پاکستان را محکوم کرده و از آن کشورها خواسته است که مطابق معیارهای بین‌المللی با مهاجرین افغان برخورد کنند.

اما ایران و پاکستان گفته اند که این کشورها تنها مهاجرین افغان را که مدارک قانونی برای اقامت در این کشورها ندارند، اخراج می‌کنند.

حکومت پاکستان در اکتوبر ۲۰۲۳، روند اخراج مهاجرین افغان بدون مدارک قانونی را از این کشور آغاز کرد که بر اساس معلومات نهادهای امدادرسان از آن زمان تا اکنون حدود ۵۹۰هزار مهاجر افغان به کشورشان بازگشته اند.

احمد وحیدی، وزیر داخله ایران نیز روز جمعه به خبرنگاران گفت که باتوجه به ملاحظاتی که در این کشور وجود دارد، تهران نمی‌تواند اتباع غیرمجاز را بپذیرد.

او تاکید کرده است: “تمام اتباع غیرمجاز باید به کشورشان بازگردانده شوند و بخشی هم که به صلاح دید استان [ولایت] مشکل و مانعی برای حضورشان نیست باید ساماندهی و نظارت دقیقی بر روند سکونت این قشر صورت پذیرد”.

وزیر داخله ایران گفته است که حضور اتباع خارجی در ایران باید بر اساس نیاز در بازار کار این کشور تنظیم شود.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در حال حاضر ۴.۵ میلیون مهاجر افغان در ایران و ۳.۲ میلیون دیگر نیز در پاکستان زندگی می‌کنند.

منبع

Leave a comment

Your email address will not be published.


*