آیا سفر مولانا فضل الرحمان سبب بهودی روابط میان کابل و اسلام آباد خواهد شد؟

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان به تاریخ ۱۵ ماه اگست سال ۲۰۲۱، مولانا فضل الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای آسلام پاکستان، برای نخستین بار امروز هفتم جنوری (۱۷ جدی) به کابل سفر کرد.

این در حالی است که در این اواخر روابط میان کابل و اسلام آباد تیره شده است. پاکستان ادعا دارد که تندروان تحریک طالبان پاکستان در افغانستان پناهگاه امن داشته و از آنجا حملات شان را بر پاکستان راه اندازی می‌کنند، اتهامی که طالبان افغان رد کرده و مشکلات امنیتی در پاکستان را مسلهٔ داخلی آن کشور عنوان کرده اند.

گرچه وزارت خارجهٔ پاکستان هفتهٔ گذشته گفت که این سفر مولانا فضل الرحمان با این وزارت ربطی ندارد، اما این سیاستمدار پاکستانی روز گذشته در مصاحبه با رادیو مشعل گفت که در خصوص این سفرش با مقامات دولتی صحبت کرده است.

عقیل یوسفزی، تحلیلگر مسایل سیاسی و خبرنگار به صدای امریکا گفت که مولانا فضل الرحمان پس از آن سفرش به کابل را اعلام کرد که معین وزارت دفاع طالبان وملا شیرین آخند والی پرست قندهار به تاریخ پنجم جنوری با مقامات پاکستان دیدار کرد.

او گفت: “پس از آن که ملا شیرین آخند با جلیل عباس جیلانی، سرپرست وزارت خارجهٔ پاکستان ملاقات کرد، حکومت پاکستان در مورد سفر مولانا فضل الرحمان صحبت کرد.”

یوسفزی افزود که بر اساس معلومات موجود، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان با مقامات طالبان در کابل روی دو موضوع عمده صحبت خواهد کرد؛ کاهش کشیدگی‌ها میان کابل و اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، پیش از این گفته بود که هدف دعوت از این روحانی پاکستانی جلوگیری از تبلیغات منفی علیه طالبان در پاکستان و رساندن حقایق به مردم پاکستان است.

فخر کاکاخیل، نویسنده و خبرنگار پاکستان به صدای امریکا گفت که هدف سفر مولانا فضل الرحمان میانجی‌گری میان دو طرف است.

او افزود: “در حال حاضر تنش‌های امنیتی میان افغانستان و پاکستان وجود دارد که یک دیگر را به آن مقصر می‌دانند و برای مساعد کردن فضا برای یافتن راه حل و از این طریق آوردن فشار بر گروه مسلح تی‌تی‌پی و ایجاد میانجی‌گری با آنان [طالبان پاکستان] نیز است.”

کاکاخیل اضافه کرد که مولانا فضل الرحمان رهبری یک حزب بزرگ مکتب و طریقهٔ دیوبندی را بر عهده دارد و هزار طالب مسلح نیز از همین مکتب فارغ شده اند. او گفت: “به من نظر منحیث یک عالم طریقهٔ مکتب دیوبند، مولانا فضل الرحمان بر طالبان اثرگذار است.”

مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی پاکستان با نشر گزارشی گفته است که در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۰۰۰ نظامی و غیرنظامی در حملات تندروان در سرتاسر آن کشور کشته شده اند.

بر اساس این گزارش که روز یکشنبه ۳۱ دسمبر (دهم جدی) نشر شد، دو ایالت – خیبرپشتونخوا و بلوچستان – شاهد بیشترین حملات تروریستی و تلفات ناشی از آن بوده است.

گزارش حاکی است که ۲۰۲۳ مرگبارترین سال برای پولیس و اردوی پاکستان در یک دههٔ گذشته بوده است که در آن نزدیک به ۵۰۰ تن از نیروهای اردو و پولیس پاکستان کشته شده اند.

منبع

Be the first to comment on "آیا سفر مولانا فضل الرحمان سبب بهودی روابط میان کابل و اسلام آباد خواهد شد؟"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*