نمایشگاه پنج روزه در بامیان با حضور زنان متشبث پایان یافت

1
1

وزارت صنعت و تجارت حکومت ا.ا. می‌گوید که نمایشگاه پنج روزه زیر نام “گنجینۀ بامیان” با حضور ده‌ها زن متشبث روز شنبه ۲۷ جولای (هفتم اسد) در این ولایت پایان یافت.

این وزارت گفت که این نمایشگاه پنج روز پیش، در ۱۷۰ غرفه برگزار شد که از این میان، ۱۰۰ غرفۀ آن به زنان و دختران اختصاص داده شده بود.

به گفتۀ وزارت صنعت و تجارت حکومت ا.ا. ، ده‌ها زن و دختر متشبث صنایع دستی، لبنیات و دیگر محصولات محلی شان را در آن به نمایش گذاشتند.

بر بنیاد معلومات ا.ا. ، بیش از ۲۰هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کرده که از این میان بیش از ۶۰ نفر آن شهروندان خارجی بوده‌اند.

وزارت صنعت و تجارت حکومت ا.ا. مدعی شده که در این نمایشگاه بیش از ۲۰۰ قرارداد به ارزش یک میلیون و ۲۵۰هزار افغانی میان اعضای سکتور خصوصی به امضا رسیده و همچنان متشبثین به شمول زنان در آن، بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار افغانی فروشات داشتند.

در این حال، برخی از زنان متشبث در بامیان ضمن استقبال از حضور شان در این نمایشگاه، خواستار برگزاری بیشتر چنین نمایشگاه در بامیان و دیگر ولایات افغانستان شده‌اند.

فریبا، یکی از باشندگان بامیان، از ا.ا. خواست که باید چنین نمایشگاه‌ها را در بخش‌های برگزار کنند که حضور مردم و مراجعین بیشتر باشد.

به گفته فریبا، نیاز است که برای زنان اجازه داده شود تا آنان در چنین نمایشگاه صنایع دستی و دیگر محصولات شان را به نمایش بگذارند.

ا.ا. پس از حاکمیت شان بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی بر زنان و دختران وضح کرده و پیش از این، موانع حضور زنان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شدند.

زنان در زیر حاکمیت ا.ا. اکثرا از کار در سکتور عامه و سازمان‌های غیر حکومتی به شمول سازمان ملل متحد منع شده اند. برعلاوۀ منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، طالبان محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر زنان و دختران در افغانستان اعمال کرده اند.

منع تحصیل زنان و دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی، منع کار در ادارات دولتی به جز چند سکتور معدود، کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد، منع رفتن به حمام، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها، بخشی از این محدودیت‌هایی اند طالبان بر زنان و دختران افغان اعمال کرده‌اند.

با آنکه طالبان گفته‌اند آنان با کار زنان در سکتور خصوصی مشکل ندارند،‌ آنان محدودیت‌های مشخصی را وضع کرده اند از جمله مسدود کردن آرایشگاه‌ها برای زنان. ا.ا. سال گذشته آرایشگاه‌ها را که ده‌ها هزار زن در این بخش مصروف کار بودند،‌ مسدود کردند.

منبع

Be the first to comment on "نمایشگاه پنج روزه در بامیان با حضور زنان متشبث پایان یافت"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*