واکنش‌ها به ممنوعیت سفر ریچارد بنیت به افغانستان

Loading

تصمیم حکومت ا.ا. مبنی بر ممنوعیت سفر ریچارد بنیت، گزارشگر شورای حقوق بشر به افغانستان، واکنش‌های جدی داخلی و بین‌المللی را به دنبال داشته است.

ایلین پیرسن مسوول دیدبان حقوق بشر در جنوب آسیا گفته است که وضع ممنوعیت سفر ریچارد بنیت به افغانستان از سوی ا.ا. ، با توجه به بی‌اعتنایی کامل این گروه به حقوق بشر تعجب‌آور نیست، اما باید عزم بین‌المللی را برای مستندسازی و پاسخگویی در مورد تخلفات حقوق بشری تقویت کند.

ایلین پیرسن در شبکۀ ایکس گفته است: “ا.ا.رگزارشگر ویژه سازمان ملل متحد را از ورود به افغانستان منع کرده اند، تصیمی شرم‌آور اما غیرقابل تعجب است.”

سمیرا حمیدی، کمپاینر عفو بین‌الملل برای جنوب آسیا نیز در واکنش به این تصمیم ا.ا. گفته است که ملل متحد از ا.ا. در نشست سوم دوحه دعودت کرد، اما این گروه سفر گزارشگر ویژۀ این سازمان را به افغانستان ممنوع کردند.

او در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است: “شکست تلاش‌هایی مانند نشست دوحه که حقوق بشر را مستثنی می‌کند، نمی‌تواند بیش از این قابل مشاهده باشد.”

او با قدردانی از کار ریچارد بنیت در افغانستان، خطاب به او گفته است که باید بدانید که این کار به ا.ا. ضربه می‌زند.

موسسۀ تحکیم رفاه زنان و اطفال افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این تصمیم به عنوان تلاشی عمدی از سوی ا.ا. برای کتمان نقض مداوم حقوق بشر از نظارت جهانی تلقی می‌شود.

این موسسه تاکید کرده است که امتناع ا.ا. از اجازۀ سفر بنیت به افغانستان به منظور پنهان‌کردن “جنایاتی چون کشتارهای فراقانونی، سرکوب حقوق زنان و خاموش کردن مخالفان سیاسی” است.

مجمع مدافعان حقوق بشر نیز با نشر اعلامیه‌ای ممنوعیت سفر ریچارد بنیت به افغانستان را واکنش غیر مسوولانه حکومت ا.ا. خوانده و گفته است که این اقدام سبب تشویش عمیق همه مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی شده است.

منبع

Be the first to comment on "واکنش‌ها به ممنوعیت سفر ریچارد بنیت به افغانستان"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*