وزیران خارجه بریکس خواستار حل‌وفصل مسالمت‌آمیز قضیه افغانستان شدند

Loading

وزیران خارجه بریکس در یک بیانیه مشترک بر حل‌وفصل مسالمت‌آمیز چالش‌های افغانستان تاکید ورزیده‌ و از افغانستان مستقل، صلح‌آمیز، عاری از جنگ، هراس‌افگنی و مواد مخدر پشتیبانی کرده‌اند. 

کمک‌های بی‌درنگ بشری به افغانستان، حفاظت از حقوق بنیادی مردم به‌ویژه زنان و اقوام گوناگون از بخش‌های دیگری

اند که در این بیانیه مشترک بر آن‌ها تاکید شده است.

در بخشی از بیانیه مشترک وزیران خارجه بریکس آمده است: «وزیران بر ضرورت حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مسایل در افغانستان به هدف  تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای تاکید ورزیدند. آنان از افغانستان همچون یک کشور مستقل، متحد، صلح‌آمیز و عاری از هراس‌افگنی، جنگ و مواد مخدر پشتیبانی کردند.»

در این بیانیه به نیازمندی ارایه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان نیز پرداخته شده است.

بیانیه افزوده است: «وزیران بر ضرورت ارایه کمک‌های بشردوستانه بی‌درنگ و بدون وقفه به مردم افغانستان و حفظ حقوق اساسی همه افغان‌ها از جمله زنان، دختران و اقوام مختلف تاکید کردند.»

محمد ایمل دوست‌یار استاد دانش‌گاه گفت: «در فکر آنان این است که گویا در افغانستان یک تعداد گروه‌ها فعالیت دارند که باید برای آنان اطمینان ببخشند و روابط دیپلماتیک خود را با کشور‌های منطقه و جهان داشته باشیم تا آنان اطمینان حاصل کنند.»

سمیع‌الله احمدزی آگاه مسایل سیاسی می‌گوید: «در این مدت تمامی سیاست‌مداران از امارت اسلامی خواستند که در این قسمت اقدامات مثبت را انجام دهد. ما باید مکتب و دانش‌گاه دختران را مشروط به تعامل با جهانیان نکنیم، این به نفع خود ماست.»

امارت اسلامی به‌گونه مشخص به بیانیه گروه بریکس واکنش نشان نداده؛ اما همواره به کشورهای جهان اطمینان داده است که از خاک افغانستان ضد هیچ کشوری کار گرفته نخواهد شد.

عبدالجمیل شیرانی یکی دیگر از آگاهان مسایل سیاسی می‌گوید: «امارت اسلامی بار بار این صحبت را کرده و برای‌ شان وضاحت داده است که از خاک افغانستان هیچ نگرانی نداشته باشند. به کشور‌های همسایه، منطقه و حتا فراتر از آن به امریکا و متحدانش هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.»

نشست وزیران خارجه کشورهای عضو بریکس در شهر نیژنی نووگورود روسیه برگزار شد.

وزیران خارجه روسیه، چین، ایران، ترکیه، هند، قزاقستان، عربستان سعودی، برازیل، افریقای جنوبی، لائوس، بحرین، مصر، امارات متحده عربی، بنگلادیش، سریلانکا، کوبا، تایلند، بلاروس، ونزوئلا، موریتانی و ویتنام در این نشست شرکت کردند.

منبع

Be the first to comment on "وزیران خارجه بریکس خواستار حل‌وفصل مسالمت‌آمیز قضیه افغانستان شدند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*