چرا داعش در افـغانستان آینده ای ندارد؟

36
11

Loading

داعش

چرا داعش در افـغانستان آینده ای ندارد؟

از سال ۲۰۲۱، فعالیت‌های داعش (داعش-خراسان) تقریبا در افـغانستان ریشه کن شده است. در ابتدا، داعش سعی کرد از روایت جهاد افـغانستان استفاده کند، اما به زودی متوجه شد که ایدئولوژی آن با مردم افغانستان ناسازگار است و در میان مردم افغانستان طنین انداز نیست. هسته اصلی این طرد، ایدئولوژی تکفیری داعش خراسان بود که فقط برای کسانی که درک اولیه ای از اسلام ندارند، جذاب است. این اصل باعث شد که این گروه علمای برجسته اسلامی را در افغانستان هدف قرار دهد تا با مقاومت ایدئولوژیکی که با آن مواجه بود، مقابله کند.
ایدئولوژی داعش اساسا با ارزش های افغانی در تضاد است. در حالی که داعش خراسان ادعا می کرد که برای ایجاد یک خلافت اسلامی جهانی تلاش می کند، عملیات آن در درجه اول شامل کشتن مسلمانان، تضعیف ارزش های بنیادین اسلامی، و استفاده از خشونت شدید برای ارعاب مردم برای اطاعت و بیعت با رهبر خود، ابوبکر البغدادی، بود. مردم افـغانستان این خشونت و تبعیت را رد کردند و برای دفاع از دین و جامعه خود به پا خاستند.
وحشیگری داعش به حمله به بافت جامعه افغانستان گسترش یافت. این گروه گروه های اقلیت مانند هزاره ها و سایر جوامع شیعه را هدف قرار داد و هیچ تبعیضی بین پیر و جوان، مرد یا زن، روستاییان یا ساکنان شهر نشان نداد. داعش خواستار جنگ تمام عیار علیه همه شیعیان، صرف نظر از جنسیت یا قومیت، شد. نمونه اخیر آن کشته شدن ۱۱ غیرنظامی هزاره در افغانستان مرکزی است.
ایدئولوژی داعش همچنین همه مسلمانان سنی در افغانستان را به بی ایمانی و کفر متهم می کند. این گروه مساجد اهل سنت را هدف قرار داد و آنها را «مساجد الضرار» (مساجد بد) نامید، و به علمای مسلمان سنی حمله کرد و آنها راعلمای سوء «علمای شیطانی» نامید.
هنگامی که داعش خراسان نتوانست امنیت فیزیکی را در افغانستان مختل کند، تمرکز خود را بر آسیب روحی مردم معطوف کرد. این گروه یک کمپین تبلیغاتی آنلاین با منابع خوب و سازمان یافته راه اندازی کرد و مرتبا تصاویر و ویدیوهای خشونت آمیز را برای آسیب رساندن به مردم از نظر روحی ترویج می کرد.


شکست داعش خراسان در افغـانستان را می توان به ناسازگاری ایدئولوژیک آن با ارزش های افغانی، حملات وحشیانه آن به جوامع اقلیت و اکثریت و تلاش های ناموفق آن برای ارعاب و آسیب رساندن به مردم افغانستان نسبت داد. انعطاف پذیری و وحدت مردم افغـانستان در دفاع از دین و جامعه خود نقش مهم در ریشه کن شدن داعش خراسان از افغانستان ایفا کرد.

به اشتراک بگذارید!

اولین کسی باشید که نظر بدهید on "چرا داعش در افـغانستان آینده ای ندارد؟"

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما نشر نخواهد شد.


*