کابلوف: تاجیکستان مخالف پیوستن ا.ا. در فعالیت‌های سازمان شانگهای است

Loading

وزارت خارجۀ روسیه گفته است که با وجود توافق اکثر اعضای سازمان شانگهای با حضور ا.ا. در فعالیت‌های این سازمان، تاجیکستان در این زمینه مخالفت کرده است.

ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژه رییس جمهور روسیه برای افغانستان، در مصاحبه با ریا نووستی، یک رسانۀ روسی، ابراز امیدواری کرده است که تاجیکستان هرچه عاجل موضع‌اش را در این خصوص بازنگری کند.

کابلوف گفته است: “روسیه و اکثریت شرکت‌کنندگان موافق از سرگیری کار این گروه تماس هستند، همکاران تاجیکستان همچنان ملاحظات خاصی دارند، اما امیدواریم که به زودی در موضع خود تجدید نظر کنند.”

آخرین نشست وزرای خارجه سازمان شانگهای در تاریخ ۲۰ و ۲۱ سال روان میلادی در قزاقستان برگزار شد.

افغانستان قبل از اگست ۲۰۲۱، به عنوان کشور ناظر در فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای اشتراک می‌کرد.

در این حال، جمال ناصر غروال، شارژدافیر ا.ا. در مسکو، به ایزوستیا، یک رسانه دیگر روسی، گفته است که حکومت این گروه به دنبال عضویت دایم در سازمان همکاری شانگهای است.

او همچنان گفته است که ا.ا. برای الحاق افغانستان به بریکس و اتحادیه اوراسیا تلاش می‌کند.

ا.ا. در آگست ۲۰۲۱ بار دیگر در افغانستان مسلط شده اند، توسط هیچ کشور یا سازمان بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده اند. در سال ۲۰۲۳، ا.ا. اعلام کرد که مشارکت حکومت این گروه در فعالیت‌های سازمان شانگهای به عنوان یک کشور ناظر یک حق مشروع است.

ا.ا. همچنین گفته است که عدم مشارکت این گروه در این سازمان باعث تهدیدات امنیتی، عدم هماهنگی در مبارزه با مواد مخدر، کمک‌های بشردوستانه و اجرای پروژه‌های زیربنایی در افغانستان می‌شود.

نیکیتا مندکوویچ، رییس بخش تحلیلی اوراسیا، به ایزوستیا گفته است که برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای، حکومت فعلی افغانستان باید از نظر قانونی توسط همه اعضای دایم سازمان به رسمیت شناخته شود.

این در حالی است که طی هفته‌های اخیر، شماری از مقامات روسیه از جمله ولادیمیر پوتین، رییس‌ جمهور آن کشور، در مورد ایجاد رابطه با ا.ا. اظهارات ضد و نقیضی داشته ‌اند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به تاریخ پنجم جون (۱۶ جوزا) در حاشیۀ نشست بین‌المللی اقتصادی سنت پیترسبرگ که نمایندۀ ا.ا. نیز دعوت شده بود، خواهان ایجاد روابط میان مسکو و ا.ا. شد.

پوتین در جریان نشستی با رسانه‌های خارجی گفت: “ما همیشه به این باور بوده ایم که باید با واقعیت‌ کنار بیاییم. ا.ا. در افغانستان قدرت را در دست دارند… ما باید با ا.ا. روابط ایجاد کنیم.”

سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه هفتهٔ گذشته گفت که مسکو می‌خواهد نام ا.ا. را از فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور حذف کند. لاوروف گفته بود که طالبان قدرت واقعی در افغانستان هستند.

روسیه از سال ۲۰۰۳ به اینسو، ا.ا. را منحیث یک گروه تروریستی می‌‌شناسد. اما از سال‌ها به اینسو روابط را با این گروه تقویت کرده است.

این اقدام روسیه دپلوماسی میان مسکو و کابل را بیشتر تقویت خواهد کرد، اما مسکو در مورد به رسمیت شناختن ا.ا. چیزی نگفته است و هنوز نام این گروه را نیز از فهرست گروه‌های تروریستی حذف نکرده است.

منبع

Be the first to comment on "کابلوف: تاجیکستان مخالف پیوستن ا.ا. در فعالیت‌های سازمان شانگهای است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*