کرزی به ا.ا.: اجازه دهید زنان و دختران تحصیل کنند

Loading

هم‌زمان با ۲۸ اسد، صدوپنجمین سالروز استرداد استقلال افغانستان، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان از حکومت ا.ا. خواسته است اجازه دهند زنان و دختران تحصیل کنند.

کرزی در پیامی که به مناسبت از این روز نشر کرده، گفته است که در طول تاریخ، مردم افغانستان دست به دست هم داده اند تا کشور خود را با وحدت و اتحاد کامل حفظ کنند و حالا نیز همه شانه به شانه برای رهایی از فقر، کسب علم و پیشرفت تلاش کنند.

رییس جمهور پیشین افغانستان با تاکید بر اینکه آینده روشن این کشور بدون شک در گرو تربیت نسل جوان است، گفته است: “در این مناسبت افتخارآمیز و برای یک افغانستان مستقل واقعی و خودکفا، من بار دیگر از حکومت سرپرست اسلامی [حکومت ا.ا.] می‌خواهم که هرچه زودتر درهای مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی دختران کشور باز کند تا دخترانی که به زیور علم و دانش مجهز شده اند، سهم خود را در پیشرفت کشور و رهایی از احتیاج دیگر ایفا کنند.”

این در حالی است که بیش از ۱۰۰۰ روز از بسته‌ماندن مکاتب دختران و بیش از ۵۰۰ روز از بستن دانشگاه‌ها به روی دختران و زنان سپری می‌شود.

ا.ا.گفته اند که این ممنوعیت دایمی نیست، اما در این مدت نتوانسته اند این خواست مردم و جامعه جهانی را جامۀ عمل بپوشانند. همچنان مقامات این گروه گفته اند که موضوع دختران و زنان، مسله داخلی است که باید توسط خود افغان‌ها حل شود.

همچنان کرزی در بخشی دیگری از پیامش تاکید کرده است که برای تامین صلح و ثبات دایمی در افغانستان، لازم است تمام افغان‌ها راه تفاهم ملی را در پیش بگیرند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه در نظام جمهوریت نیز با نشر پیامی به مناسب ۱۰۵مین سالروز استقلال افغانستان در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است: “آزادی و استقلال افغانستان، محصول فداکاری‌ها و قربانی‌های نیاکان سربلند و پر افتخار ما از گوشه‌ گوشهٔ این کشور است.”

عبدالله عبدالله ابراز امیدواری کرده است که گرامی‌داشت از سالروز استرداد استقلال افغانستان منجر به وحدت، اتحاد، همبستگی، یک‌دلی و تامین عدالت اجتماعی میان مردم افغانستان شود.

افغانستان در سال ۱۲۹۸ خورشیدی پس از جنگ با نیروهای بریتانیایی به رهبری امان‌الله، پادشاه وقت افغانستان، استقلال خود را اعلام کرد.

حکومت بریتانیا در ۱۹ اگست ۱۹۱۹ بر اساس یک قرارداد افغانستان را یک کشور کاملاً مستقل به رسمیت شناخت.

منبع

Be the first to comment on "کرزی به ا.ا.: اجازه دهید زنان و دختران تحصیل کنند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*