کرن دیکر: زنان افغان در نشست دوحه حضور نداشتند اما در بحث‌ها شامل بودند 

0
2

کرن دیکر، شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان که اکنون در قطر حضور دارد، با نشر ویدیویی گفته است که در نشست سوم دوحه، زنان افغان حضور نداشتند، اما در بحث‌ها شامل بودند.

شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان گفت که در نشست دوحه نمایندگان ویژهٔ بیش از ۲۰ کشور بر حق کار و آموزش زنان در افغانستان تاکید کردند.

کرن دیکر اضافه کرد که هیات حکومت ا.ا. از بحث مستقیم در مورد حقوق بشر و موضوعات مرتبط به زنان خودداری کرد.

او افزود که ا.ا. در این نشست گفتند که وضعیت کنونی افغانستان بازتاب دهندهٔ خواست‌های مردم این کشور است. اما دیکر گفت: “فکر می‌کنم این روایتی است که تنها افغان‌ها می‌توانند آنرا تغییر دهند.”

به گفتهٔ دیکر نمایندگان ویژهٔ کشورها به کرات به ا.ا. هشدار دادند که تا زمانی که به زنان افغان حق کار و آموزش داده نشود، اقتصاد افغانستان رشد نخواهد کرد.

عدم حضور نمایندگان زنان در نشست دوحه انتقادات شدیدی از سوی فعالان و مدافعان حقوق زنان افغان در پی داشت.

حبیبه سرابی، یکی از فعالان حقوق زن و والی پیشین بامیان که در نشست نمایندگان ویژهٔ کشورها برای افغانستان با جامعهٔ مدنی در دوحه دعوت شده بود، از شرکت در آن اجتناب کرد.

شمار دیگری از فعالان زنان در داخل و خارج از افغانستان از نمایندگان جهانی خواسته بودند تا به دلیل عدم حضور زنان، نشست دوحه را تحریم کنند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید

حامیان حقوق بشر خواهان تحریم نشست دوحه با ا.ا. شدند

پس از تسلط دوباره بر افغانستان، گروه ا.ا. محدودیت‌های شدید را بر مردم این کشور، به ویژه زنان و دختران وضع کرده و آنان را از رفتن به مکاتب متوسط و لیسه و سایر تاسیسات تحصیلات عالی، پارک های عامه، آرایشگاه‌ها و کلب های ورزشی منع کرده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت ا.ا. که هیات این گروه را در نشست دوحه رهبری می‌کرد، نگرانی اشتراک‌کنندگان در زمینه آموزش دختران و زنان را پذیرفت و گفت که این نگرانی افغان‌ها نیز است.

او گفت: “این یک مساله مردمی و افغانی است، ما به آنان می‌گوییم که خود ما هم تلاش می‌کنیم که به این موضوع راه حل پیدا کنیم، به این قیمت نه که خدای ناخواسته جامعه ما دوباره به جنگ، اختلاف و بدبختی داخل شوند.”

کرن دیکر امروز گفت که نمایندگان ویژهٔ کشورها در نشست دوحه از ا.ا. خواستند تا در بخش مبارزه با مواد مخدر و به ویژه در بخش فراهم آوری کمک‌ها برای بدیل معیشت کشت کوکنار و مبارزه با مواد مخدر و تداوی معتادان، بر زنان بیشتر توجه کند.

این در حالی است که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت ا.ا. امروز گفت که جامعه جهانی از این گروه توقعات زیادی دارد، اما هیچ گامی در راستای همکاری برنداشته است.

متقی در کنفرانس ملی کار در کابل گفت که حکومت این گروه در بخش مبارزه با فساد اداری، مقابله با گروه داع-ش، محو کشت کوکنار و افتتاح پروژه‌های بزرگ اقدامات موثر را انجام داده است.

او گفت: “جهان از ما بازخواست می‌کند و به ما سفارشاتی هم می‌کند، مواد مخدر چطور شد، چگونه منع شود، امنیت چگونه تامین شود، از استفادۀ سو از خاک افغانستان چگونه جلوگیری شود، تقاضا این‌ها است، اما همکاری شان صفر است.”

منبع

Leave a comment

Your email address will not be published.


*