کمیتۀ رفع تبعیض علیه زنان ملل متحد: نگران حذف زنان افغانستان از نشست دوحه استیم

4
4

کمیتۀ رفع تبعیض علیه زنان سازمان ملل متحد از حذف زنان و دختران افغانستان از سومین نشست دوحه انتقاد کرده و گفته است که به شدت نگران عدم حضور این قشر جامعه در این نشست است.

این کمیته روز جمعه ۲۸ جون (هشتم سرطان) با نشر اعلامیه‌ای گفت که به دلیل این‌که موضوع حقوق زنان افغان از جدی‌ترین بحران‌ها در جهان است، زنان افغان باید در چنین نشست‌ها حضور فعال و معنادار داشته باشند.

به گفتۀ این کمیته، عدم اطمینان از مشارکت زنان افغان در نشست دوحه، نه تنها که سبب خاموشی بیشتر این قشر جامعه می‌شود، بلکه این کار، نقض حقوق زنان و دختران و همچنان آزمون‌های “کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان” در افغانستان را بیشتر خواهد کرد.

کمیتۀ رفع تبعیض علیه زنان ملل متحد همچنان از وضعیت ناگوار زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و و هشدار داده که ادامۀ این وضعیت، آسیب‎‌های زیاد و جبران‌ ناپذیر را برای نسل کنونی و آیندۀ این کشور به بار خواهد آورد.

این کمیته اضافه کرده که پس از سقوط جمهوریت در افغانستان، زنان با محرومیت‌های زیادی در بخش آموزش و تحصیل، گشت و گذار در مکان‌های عمومی و حضور در اجتماع روبرو شده اند.

در اعلامیه آمده است: “عدم مشارکت جامعه مدنی افغانستان، به شمول زنان مدافع حقوق بشر، به عنوان شرکت کنندگان معنادار در بحث‌های نشست دوحه، سبب می‌شود تا حقوق زنان و دختران به اندازۀ کافی مورد توجه قرار نگیرد که این کار در مغایرت با کنوانسیون کمیتۀ رفع تبعیض علیه زنان و قطعنامۀ ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد صلح زنان قرار دارد.”

کمیتۀ رفع تبعیض علیه زنان ملل متحد از برگزارکنندگان و اشتراک‌کنندگان سومین نشست دوحه خواسته که موضوع حقوق زنان و دختران افغان باید محور اصلی این نشست باشد و در آن نمایندگان جامعۀ مدنی و فعالان حقوق بشر حضور داشته باشند.

در اعلامیه همچنان از حکومت افغانستان خواسته شده که این گروه محدودیت‌ها علیه زنان و دختران افغانستان را برداشته و مطابق به کنوانسیون‌های بین‌المللی که افغانستان عضویت آنان را دارد، عمل کنند.

نگرانی‌ها از عدم حضور فعالان حقوق بشر و زنان در سومین نشست دوحه در حالی مطرح می‌شود که روزا اوتنبایوا، رییس هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)، هفته گذشته در یک کنفرانس خبری در مقر ملل متحد گفت که در اجندای نشست دوحه روی افغانستان، موضوعات حقوق بشر و حقوق زنان، شامل نیست.

اوتنبایوا، این نشست را فرصتی برای حضور زنان در نشست های آینده خواند و اضافه کرد که “این، آنچه است که اکنون امکان دارد، این یک پروسه است، بیاید که صحبت را آغاز کنیم.”

ملل متحد در یک اعلامیه گفته است که یک روز پس از نشست دوحه، به تاریخ دوم ماه جولای، نشستی را برای زنان و فعالین جامعه مدنی افغانستان نیز میزبانی می‌کند که در آن روزمیری دی کارلو،‌ معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح و اوتنبایوا حضور خواهند داشت.

حکومت افغانستان در بیش از دو سال گذشته، محدودیت‌های فزاینده را بر زنان و دختران این کشور وضع کرده اند.

آنان آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی و کار آنان در اداره‌های دولتی را به جز از سکتورهای معدود، منع کردند.

علاوه بر این، منع کار زنان در موسسات غیرحکومتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد، منع رفتن زنان به حمام‌های عمومی، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها و بستن آرایشگاه‌های زنانه بخشی از این محدودیت‌های حکومت فعلی بر زنان و دختران افغان اند.

منبع

Leave a comment

Your email address will not be published.


*