گشایش نخستین نمایشگاه انکشاف صادرات زمرد در پنجشیر

نخستین نمایشگاه انکشاف صادرات زمرد از سوی یک شرکت خصوصی به همکاری وزارت صنعت و تجارت در پنجشیر گشایش یافت.

در این نمایشگاه دو روزه، به‌شمول زمرد پنجشیر، بیش از یک‌صد غرفه به تولیدات داخلی و صنایع دستی اختصاص داده شده است.

هدف از برگزاری این نمایشگاه، بازاریابی برای سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در کشور گفته می‌شود.

مسوولان شرکت‌های داخلی از حکومت سرپرست می‌خواهند که برای رشد و پشتیبانی از تولیدات داخلی، نمایشگاه‌های بیشتری در داخل و بیرون از کشور برگزار کنند.

وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که برای بازاریابی سنگ‌های قیمتی به ویژه زمرد پنجشیر، نمایشگاه‌های بیشتری را در داخل و خارج از کشور برگزار می‌کنند.

محمد آغا حکیم والی پنجشیر گفت: «این نمایشی که امروز در پنجشیر جور شده بخاطر جلوه دادن زمرد ولایت پنجشیر که تجارهای ملی و بین‌المللی را ما دعوت کردیم این‌جا آمده‌اند و زمرد پنجشیر را که درجه اول است به سطح جهان، از نزدیک ببینند.»

همایون افغان سخن‌گوی وزارت معادن و پترولیم گفت: «این اولین نمایشگاهی بود که در ولایت پنجشیر برگزار شد و انشاالله در آینده در مرکز و ولایت‌های دیگر که ما استخراج سنگ‌های قیمی داریم به‌خصوص ولایت‌های شرقی نمایشگاه‌ها برگزار خواهند شد.»

سرپرست وزارت انکشاف دهات در این نمایشگاه می‌گوید که برای مردم پنجشیر در کنار دیگر برنامه‌های حکومت سرپرست، وزارت انکشاف دهات نیز چندین برنامه‌ انکشافی را به‌زودی تطبیق خواهد کرد.

محمد یونس آخندزاده سرپرست وزارت انکشاف و دهات گفت: «پروژه‌های در پنجشیر تطبیق شود که هم‌وطنان ما به آن نیاز دارند.»

در این نمایشگاه برخی از بانوان و مسوولان شرکت‌های تولید کننده از امارت اسلامی می‌خواهند که برای پشیبانی از تولیدات داخلی نمایشگاه‌های بیشتر در داخل و بیرون از کشور برگزار کنند.

طبیه نوری غورفه‌دار صنایع دستی گفت: «اگر زن‌ها در جامعه به مانند مردها در تمام عرصه‌ها، به‌خصوص در تولیدات داخلی اشتراک کنند، هم باعث می‌شود که صنایع دستی و همه بخش‌های تجارت افغانستان می‌تواند رشد سریع و یا دوبرابر در این بخش داشته باشند.»

عبدالنصیر رشتیا مسوول یکی از شرکت‌های تولیدی گفت: «خواست ما از حکومت و امارت اسلامی افغانستان این است که آن‌چه در داخل کشور تولید می‌شود، تلاش شود تمام ادارات حکومتی از کالای داخلی افغانستان استفاده بکنند.»

بر بنیاد آمارهای وزارت معادن و پترولیم، در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ معدن زمرد در پنجشیر به ثبت رسیده که از این میان، ۵۰۰ معدن آن با بدست آوردن جواز معدن کاری فعال است و در آن نزدیک به ۲۰ هزار نفر سرگرم کار هستند.

به گفته این وزارت، از آغاز استخراج معادن زمرد پنجشیر تا اکنون بیش از ۶۰ هزار قیراط زمرد این ولایت به ارزش بیش از چهار میلیون دالر امریکایی به فروش رسیده است.

منبع

Leave a comment

Your email address will not be published.


*