یوناما: قربانیان تروریزم در تلاش‌های صلح شامل ساخته شوند

6
2

Loading

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی یاد بود و ادای احترام به قربانیان تروریزم (۲۱ اگست) و روز جهانی بزرگداشت از قربانیان اعمال خشونت آمیز مبتنی بر مذهب یا عقیده (۲۲ اگست) ابراز امیدواری کرده است که مشقت مردم افغانستان به پایان برسد.

در این بیانیه از قول روزا اوتنبایوا، رییس یوناما، آمده است: ” ما از این روزها با یک یادبود خاص و بزرگ برای همه افغان‌هایی که در طی چندین دهه درگیری جان‌های خود یا عزیزان خویش را از دست داده اند، بزرگداشت به عمل می آوریم و امیدواریم که این رنج با بهره مندی کامل از حقوق انسانی آنان پایان یابد.”

اوتنبایوا گفته است: “از طریق این بزرگداشت‌های جهانی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد فراخوان واضحی را برای تقویت گفتگو و تلاش‌ها در جهت ایجاد صلح می‌نماید و گنجانیدن قربانیان تروریزم را به عنوان اجزای حیاتی جوامع صلح آمیز و باز، شناسایی می‌کند.”

غیرنظامیان افغان در بیش از چهار دههٔ گذشته، چه در زمان اشغال افغانستان توسط قشون سرخ اتحاد شوروی، جنگ‌های داخلی میان تنظیم‌های جهادی و نیز دو دهه حضور نظامیان امریکایی و ناتو در آن کشور، بهای سنگین انسانی پرداخته اند که تا حال آمار دقیق این قربانیان شناسایی نشده است.

اوتنبایوا همچنین گفته است که وظیفهٔ اصلی کشورهای عضو ملل متحد است تا حقوق بشر از جمله حقوق اقلیت‌های مذهبی را ترویج و حمایت کنند. او به گونهٔ مشخص با اشاره به حکومت ا.ا. گفته است: “این پیامی است که ما به رسانیدن آن در افغانستان از جمله به مقامات حاکم ادامه می‌دهیم.”

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ با صدور قطعنامه‌ای ۲۱ اگست را به عنوان “روز جهانی یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریزم” و در سال ۲۰۱۹ با صدور قطعنامهٔ دیگر تاریخ ۲۲ اگست را به عنوان “روز جهانی بزرگداشت از قربانیان اعمال خشونت بر اساس مذهب یا عقیده” تعیین کرد.

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی بین‌المللی ادیان در تازه‌ترین گزارش این نهاد که دو هفته پیش نشر شد، گفته است که تحت حاکمیت ا.ا. ، آزادی مذاهب در افغانستان به طور پیوسته و قابل توجهی کاهش یافته و محدود شده است.

در این گزارش آمده است که حاکمان افراطی ا.ا. دیگر علمای دینی را ساکت ساخته، اقلیت‌های مذهبی را از برگزاری مراسم مذهبی منع و تحرک آزادانه و تحصیل زنان و دختران افغان را محدود کرده اند.

ا.ا. مدعی اند که افغانستان زیر حاکمیت این گروه متحد است و به گفتهٔ سخنگوی حکومت این گروه “نفاق ایدیولوژی” در حکومت‌های گذشته موجود بوده است.

منبع

4 Comments on "یوناما: قربانیان تروریزم در تلاش‌های صلح شامل ساخته شوند"

  1. سلامونه غواړم افغانستان نه بل ملک ته لاړ شم منه کومک ته اړتيالرم مننه

  2. Hellomynameis shir muhammad l livein afghanistan want togo to Afghanistan becausel want to study and thank you

Leave a comment

Your email address will not be published.


*