یونیسف: ۲.۹ میلیون کودک در سال جاری با سوءتغذیه حاد روبه‌رو خواهند شد

صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید که در سال جاری میلادی نزدیک به ۲.۹ میلیون کودک با سوءتغذیه حاد روبه‌رو خواهند شد و بیش از ۸۵۰ هزار تن آنان نیاز به درمان دارند. 

یونیسف می‌افزاید که به تازگی اتحادیه اروپا سیزده میلیون یورو را به این نهاد کمک کرده و این پول در بخش درمان بیماران سوءتغذیه و آموزش هزینه خواهد شد.

در بخشی از اعلامیه یونیسف آمده است که با این کمک ۱۳ میلیون یورویی، یونیسف ۶۲۰۰۰ کارتن غذا درمانی آماده (RUTF) را تهیه کرده و  ۱۶۰۰ کارمند بهداشتی را به هدف درمان سوءتغذیه حاد در میان کودکان زیر پنج سال آموزش خواهد داد. علاوه بر این، یونیسف کیفیت یادگیری را در ۲۷۵ صنف آموزش ابتدایی بر جامعه بهبود می‌بخشد تا ۹۵۰۰ کودک (۶۱ درصد دختران) را قادر به دست‌رسی به آموزش ابتدایی کند. این شامل آموزش معلمان و کمیته‌های مدیریت و تهیه لوازم مکتب خواهد بود. 

از جمعه به این‌سو سمیع‌الله چهار ساله که به بیماری سوء‌تغذیه دچار است در شفاخانه صحت طفل اندراگاندی بستر شده است. مادرش او را از کاپیسا به هدف درمان به کابل آورده.

بسمینه مادر کودک بیمار گفت: «سه بار در ولایت کاپیسا بستر شد خاطر سوءتغذیه خاطر اسهال و استفراغ یک بار در شفاخانه ولایت بستر کرد ۱۰ روز بود آن‌جا هم پنج روز در سیروم پیچکاری بستر بود باز پنج روز طرف تغذی روانش کردند.»

محمد عارف حسن‌زی پزشک گفت: «تداوی با یک دوا نیست با یک شربت نیست با یک تابلیت نیست بلکه غذایی از این‌ها که همان شیرهای مخصوص است باید داده شود تا طفل همان وزن نرمال خود را بگیرد.»

 هم‌زمان با این، وزارت صحت عامه آمار می‌دهد که از آغاز سال جاری میلادی سه صد و پنجاه هشت هزار سوءتغذیه شدید در سراسر کشور به ثبت رسیده است.

شرافت زمان امرخیل سخن‌گوی وزارت صحت به طلوع نیوز گفت: «از آغاز سال ۲۰۲۴ تاکنون سه صد و پنجاه هشت هزار کودکان سوءتغذیه شدید ثبت شده است، البته سوءتغذیه متوسط یک لک هشتاد و پنج هزار به ثبت شده و درمان شده اند.»

در اعلامیه یونیسف آمده که ۲۳.۷میلیون تن در افغانستان که بیش از نیمی از آنان کودکان هستند در سال جاری میلادی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

منبع

Be the first to comment on "یونیسف: ۲.۹ میلیون کودک در سال جاری با سوءتغذیه حاد روبه‌رو خواهند شد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*