یک رسانه عربی در سالگرد کشته شدن ظواهری در کابل نوشت ا.ا. جسد او را در پکتیا دفن کردند

5
2

Loading

یک رسانه عربی در سالگرد کشته شدن ایمن الظواهری جزئیاتی از حضور و مرگ او در کابل منتشر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری اخبار الان، ا.ا. در حالی که منکر کشته شدن ظواهری در کابل شد، جسدش را به صورت مخفیانه در یک منطقه دورافتاده در پکتیا دفن کرد.

این پایگاه خبری افزود که یک عضو سازمان استخبارات ا.ا. ظواهری را به کابل برده بود و دست‌کم سه عضو استخبارات از این موضوع آگاه بودند.

براساس این گزارش، الظواهری چندین هفته در دو محل مختلف در کابل اقامت داشت. محل نخست یک جای پنهانی متعلق به استخبارات ا.ا. بود. پس از آن که بر فراز آن پهپادی در حال گردش دیده شد، به سه‌راهی علاءالدین منتقل شد.

به گزارش اخبار الآن، وقتی سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله ا.ا. ، از حضور رهبر القاعده در کابل آگاه شد، او را به یک ساختمان دوطبقه [در شیرپور] برد، ولی امریکایی‌ها اقامتگاهش را کشف کردند و در ۳۱ جولای ۲۰۲۲ او را کشتند.

اخبار الآن به نقل از منابع خود در درون ا.ا. نوشت که جسد ظواهری در یک منطقه دور افتاده در ولسوالی «نیکه» در ولایت پکتیا به خاک سپرده شد.

حضور ظواهری در کابل مغایر توافقنامه ا.ا. با امریکا بود. به همین دلیل، رهبران ا.ا. خبر حضور و حتی مرگ او را انکار کردند.

پس از این آن که امریکایی‌ها از حمله پهپادی خود به اقامتگاه ایمن الظواهری در خانه‌ای متعلق به سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله ا.ا. در منطقه حفاظت‌شده شیرپور خبر دادند، ا.ا. ابتدا حضور و مرگ ظواهری را انکار کردند، اما بعدا گفتند که در این مورد تحقیق می‌کنند.

این گروه تا اکنون هیچ چیزی درباره حضور، مرگ رهبر پیشین شبکه القاعده در کابل و دفن جسد او به طور علنی اعلام نکرده است.

با این حال، اخبار الآن در گزارش خود نوشته است که ا.ا. در پی افشا شدن اقامتگاه ظواهری و کشته شدن او در کابل، حدود ۲۰۰ نفر را بازداشت و بیشتر آن‌ها را آزاد کرد.

در میان افراد دستگیر شده، یک عضو استخبارات ا.ا. ، که رهبر القاعده را به کابل برده بود، هم حضور داشت. اخبار الآن از او با نام مستعار «نعمان» یاد کرده و نوشته است که او پس از دو سال اخیرا آزاد شد و به پاکستان رفت.

به گزارش اخبار الآن، ا.ا. برای این که خبر مرگ ظواهری مخفی بماند، نامه‌ای به سیف‌العدل، جانشین او در ایران نوشتند و از او خواستند که خبر مرگ ظواهری و جانشینی خود را اعلام نکند.

به گزارش این شبکه خبری، ا.ا. در پیام خود به سیف‌العدل نوشتند که ا.ا. یک بار در سال ۲۰۰۱ حکومت خود را بر سر حمایت از اسامه بن‌لادن از دست دادند؛ حالا بار دیگر آماده نیستند که به دلیل حضور ظواهری بار سقوط کنند.

طبق این گزارش، ظواهری در ۲۰۲۰ زمانی که امریکا‌یی‌ها آماده خروج می‌شدند، به منطقه «بهرامچه» هلمند رفت و بعد در زابل و غزنی در حرکت بود تا این که به کابل رفت.

براساس این گزارش، دلیل سفر رهبر پیشین شبکه القاعده به کابل نیاز او به درمان در یک بیمارستان پیشرفته در شهر بود، چرا که از بیماری‌های قلبی، کلیوی و پوستی رنج می‌برد.

منبع

Leave a comment

Your email address will not be published.


*