آزمون کانکور امسال در غیاب دختران برگزار خواهد شد

اداره ملی امتحانات کشور گفته است که تنها پسران می‌توانند در آزمون کانکور امسال شرکت کنند.
به گفته‌ی این نهاد، وزارت تحصیلات عالی با فرستادن مکتوبی از این اداره خواسته است که تنها از فارغان پسر آزمون کانکور اخذ کند.
اداره ملی امتحانات گفته است: « یک مکتوب از سوی وزارت تحصیلات عالی درباره‌ی جذب محصلان ذکور در آزمون کانکور امسال رسیده است. پس این کار وزارت تحصیلات عالی است که از کی آزمون اخذ کند و از کی اخذ نکند. اداره ملی امتحانات کدام مسوولیتی در این باره بر دوش ندارد.»
وزارت تحصیلات عالی ممنوعیت دختران در آزمون کانکور سال ۱۴۰۲ را تایید می‌کند؛ اما در این باره جزییات ارایه نکرده است.
برخی فعالان حقوق بانوان به این باور‌اند که حذف بانوان از جامعه پیامد‌های ناگوار به دنبال دارد.
ثریا پیکان، فعال حقوق زن، گفت: «متاسفانه حکومت سرپرست در این راستا کوتا آمده و نتوانسته است در مدت دو سال درهای مکتب و پوهنتون‌ها را به روی دختران باز کند.»
در همین حال، شماری از فارغان دختر با انتقاد از این تصمیم، از حکومت سرپرست می‌خواهند تا به آنان حق شرکت در آزمون کانکو را بدهد.
سحر، فارغ صنف دوازده، به خبرنگار طلوع‌نیوز گفت: «ما به خاطر این‌که در افغانستان درس خوانده نمی‌توانیم و پیش‌رفت کرده نمی‌توانیم، نمی‌خواهیم که مهاجر شویم.»
کبرا، یکی دیگر از فارغان گفت: «ما از حکومت سرپرست می‌خواهیم که لطفا به عنوان یک انسان به عنوان یک دختر، برای ما احترام قایل شوند و دروازه‌های مکاتب را برای ما باز کنند و اجازه بدهند که در کانکور اشتراک داشته داشته باشیم.»
پسران نیز خواهان شرکت دختران در آزمون کانکور سال ۱۴۰۲هستند.
الهام، دانش‌آموز، در این باره گفت: «خواست ما از حکومت سرپرست همین است که دختران هم مثل ما حق تحصیل دارند و علم برای هر مرد و زن فرض است.»
اداره ملی امتحانات تاکید کرده است که سوالات کانکور سال ۱۴۰۲ بربنیاد نصاب فعلی آماده شده و همچنان این آزمون در پنج دور گرفته می‌شود که دور اول در ۱۱ ولایت به تاریخ ۲۹ و ۳۰ سرطان، دور دوم در ۱۲ ولایت، دور سوم در ۱۰ ولایت، دور چهارم تنها در پایتخت و در دور پنجم آزمون متفرقه گرفته خواهد شد.

منبع

Be the first to comment on "آزمون کانکور امسال در غیاب دختران برگزار خواهد شد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*