ادعای تازه اسلام‌آباد؛ تهدیدهای امنیتی پاکستان در افغانستان ریشه دارد

زمان مهدی، معاون نماینده پاکستان در شواری حقوق بشر سازمان ملل متحد ادعا دارد که تهدیدهای امنیتی در پاکستان ریشه در خاک افغانستان دارد.

به گفته‌ی او، پاکستان به علت تهدیدهای امنیتی، از نهادهای جهانی می‌خواهد که زمینه برگشت مهاجران افغان را فراهم بسازند.

آقای مهدی نیز از نهادهای بین‌المللی خواسته است تا شرایط را برای برگشت مهاجران افغان به کشورشان فراهم کنند.

زمان مهدی گفته است: «ما برادران و خواهران خود را برای چندین دهه با آغوش باز در کشور خود جا دادیم؛ اما نگران تهدید امنیتی هستیم که ریشه در افغانستان دارد. به نظر ما نهادهای بین‌المللی باید تلاش بیشتری انجام دهند تا شرایط برای بازگشت آبرومندانه پناهجویان افغان به کشور شان، فراهم شود.»

امارت اسلامی در واکنش به این گفته‌ها می‌گوید که خاک افغانستان در برابر تمامی کشورها مصوون است و بدرفتاری با مهاجران افغان روابط کابل و اسلام‌آباد را خدشه‌دار می‌سازد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در این باره گفت: «باید آن‌ها با مهاجران تحمل داشته باشند. ما مشکلات کشورها را درک می‌کنیم ولی باوجود این مشکلات، باید مهاجران را تحمل کنند و روش غیراسلامی و غیرانسانی صورت نگیرد.»

همزمان، شورای مهاجران افغان در ایران و پاکستان از تشدید بازداشت و آزار و اذیت مهاجران در این دو کشور خبر داده‌اند.

عبدالبصیر وصال، معاون شورای مهاجران در پاکستان گفت: «آزار و اذیت می‌شوند، شکنجه می‌شوند، به‌خصوص در این اواخر که صدراعظم و وزیر داخله پاکستان به اخراج یک میلیون و هفت‌صد هزار پناهنده به تمام ادارات دولتی وظیفه سپرده‌اند.»

عابد، مهاجر افغان در ایران گفت: «افغانستانی‌ها در این روزها در ایران روزهای دشواری را می‌گذرانند. پولیس ایران بیش از سه‌هزار اتباع افغانستان – با مدرک و بدون مدرک – را در اصفهان در اردوگاه جمع کردند و آنان را تاکنون بدون هیچ امکانات رفاهی نگه‌داشته است.»

وزارت مهاجران و عودت کنندگان می‌گوید بیش از ۱۲ هزار خانواده در یک ماه پسین از گذرگاه‌های تورخم و سپین بولدک و ۸۹هزار خانواده دیگر از از مرز میلک نیمروز و اسلام‌قلعه به کشور برگشت داده شده‌اند.

عبدالرحمن راشد، معین مسلکی وزارت مهاجران و عودت کنند‌گان گفت: «تقریبا از ۱۲ تا ۱۳ هزار فامیل از مرزهای میلک نیمروز و اسلام‌قلعه و به تعداد ۸۹هزار فامیل به‌گونه‌ی اجباری از طرف کشورهای نام برده برگشت کردند.»

این درحالی‌ست که سرپرست وزارت دفاع چند روز پیش در مراسم فراغت افسران از اکادمی پولیس گفته بود که تصمیم پاکستان برای اخراج مهاجران افغانستان از آن کشور، ناعادلانه است.

منبع

Be the first to comment on "ادعای تازه اسلام‌آباد؛ تهدیدهای امنیتی پاکستان در افغانستان ریشه دارد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*