اردوغان در مورد سوختاندن نسخهٔ قرآن به سویدن هشدار داد

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، حکومت سویدن را برای اجازه دادن به سوختاندن نسخهٔ قرآن محکوم کرده و گفته است که این اقدام بر فرصت‌های پیوستن استاکهلم با پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) سایه می‌افگند.

اردوغان در سخنرانی تلویزیونی‌اش گفت: “ما در نهایت به متکبرین غربی خواهیم آموخت که اهانت به مسلمانان، آزادی اندیشه نیست. ما واکنش‌ خود را با شدیدترین نحو ممکن آن تا زمانی نشان خواهیم داد که پیروزی مشخص علیه سازمان‌های تروریستی و اسلام هراسی، کسب نشده باشد.”

اردوغان در حالی در مقابل سویدن واکنش شدید نشان داد که قرار است دپلومات‌های ارشد دو کشور پنجشنبه آینده موضوع پیوستن استاکهلم با ناتو را به بحث بگیرند.

اردوغان پیش از این نیز در واکنش به سوختاندن نسخهٔ قرآن در سویدن گفته بود که آن کشور نباید توقع خیرخواهی را از ترکیه داشته باشد؛‌ سویدن برای کسب عضویت ناتو به منظوری ترکیه نیاز دارد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید

اردوغان به سویدن: پس از سوختاندن نسخهٔ قرآن توقع نکنید از شما حمایت کنم 

سلوان مومیکا، ۳۷ ساله که چند سال پیش از عراق به سویدن مهاجرت کرده بود، روز چهارشنبه در نخستین روز عید قربان تحت تدابیر شدید امنیتی، در مقابل بزرگترین مسجد استاکهلم، پایتخت سویدن، یک نسخهٔ قرآن را به آتش کشید.

پولیس استاکهلم به مومیکا این اجازه را به عنوان نوع اعتراض در چارچوب آزادی بیان داد و بعداً گفت که در مورد “تحریک آمیز” بودن اقدام این فرد تحقیقات را آغاز کرده است.

مومیکا شام امروز به یک رونامهٔ سویدنی گفت: “در ۱۰ روز دیگر، پرچم عراق و نسخهٔ دیگری از قرآن را در مقابل سفارت عراق در استاکهلم به آتش‌خواهم کشید.”

َسفارت سویدن در عراق

در پی سوختاندن نسخه‌ای از قرآن در سویدن، معترضان خشمگین عراقی روز پنجشنبه ۲۹ جون (هشتم سرطان) وارد سفارت این کشور در بغداد، پایتخت عراق، شدند.

اعتراض کنندگان که اکثریت شان حامیان مقتدی‌الصدر، روحانی تندرو شیعه، بودند، برای ۱۵ دقیقه در داخل سفارت سویدن باقی ماندند و پس از رسیدن نیروهای امنیتی، آنجا را ترک کردند.

اعتراض کنندگان عراقی شعار‌های “قرآن قانون اساسی ما است” را حمل می‌کردند.

کشورهای اسلامی در سراسر جهان در حالی سوختاندن نسخهٔ قرآن را تقبیح کرده اند که مسلمانان در جهان مصروف تجلیل از عید قربان و ادای مناسک حج اند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید

واکنش‌ کشورهای اسلامی به سوختاندن نسخهٔ قرآن در سویدن

وزارت خارجهٔ‌ عراق شام پنجشنبه گفت که سفیر سویدن در بغداد را احضار کرده و واکنش شدید این کشور را در خصوص سوختاندن نسخهٔ قرآن و اجازه دادن این اقدام توسط مقامات سویدنی را به وی ابراز کرد.

در این حال، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، به خبرنگاران در خصوص این اقدام نگرانی عمیق خود را ابراز کرده گفت که این عمل می‌تواند اقلیت‌های دینی در سویدن را تهدید کند، اما وی از تصمیم مقامات سویدنی مبنی برای اجازه دادن این اقدام حمایت کرد.

عربستان سعودی سوختاندن نسخهٔ قرآن را بخشی از “حملات مکرر و نفرت‌ آمیز” در مقابل اسلام خواند.

سازمان‌ همکاری اسلامی گفته است که نشست فوری را با ۵۷ عضو خویش برگزار خواهد کرد تا در این خصوص بحث صورت گیرد. یک عضو این سازمان گفت که ممکن این نشست به روز یک شنبه در جده راه اندازی شود.

مصر، کویت، امارات متحدهٔ عرب، بحرین، تونس، سوریه، پاکستان، ایران، حکومت سرپرست در افغانستان و مقامات فلسطینی نیز این اقدام سویدن و عمل سوختاندن قرآن را تقبیح کردند.

منبع

Leave a comment

Your email address will not be published.


*