انستیتوت صلح ایالات متحده: پاکستان با اخراج مهاجرین٬ طالبان را تحت فشار قرار داده است

با افزایش تنش‌ها میان حکومت‌های طالبان و پاکستان و شدت یافتن روند اخراج مهاجران افغان بدون سند اقامت از پاکستان، انستیتوت صلح ایالات متحده امریکا می‌گوید پاکستان با سیاست‌های جدید اش کمپاین فشار گسترده‌تری را برای وادار کردن طالبان به هدف لغو حمایت‌شان از تحریک طالبان پاکستان به راه انداخته است.

این انستیتوت با نشر گزارشی به روز پنجشنبه گفته که این فشارها حداقل تا زمانی‌که حکومت طالبان بر حمایت از تحریک طالبان پاکستان دوباره غور کند، ادامه خواهد داشت.

انستیتوت صلح امریکا هشدار می‌دهد که این وضعیت روابط حکومت طالبان و پاکستان را در طولانی‌مدت بدتر خواهد کرد.

به‌گفته انستیتوت صلح ایالات متحده امریکا، رهبران طالبان همچنان از فشار فزاینده‌ی حکومت موقت پاکستان بر آن‌ها و عدم تمایل به مذاکره با تحریک طالبان پاکستان و دادن امتیاز به آن، به ویژه از زمان شکست مذاکرات میان طالبان پاکستان و پاکستان در اواخر سال ۲۰۲۲، ناامید شده‌اند.

در این گزارش آمده که انوارالحق کاکر صدراعظم حکومت موقت پاکستان که به‌گفته انستیتوت صلح امریکا به اردوی پاکستان نزدیک است، در یک نشست خبری در ۸ نوامبر با انتقاد شدید از حکومت طالبان در افغانستان گفت که رهبری طالبان افغان از تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) حمایت می‌کند که به افزایش خشونت‌ها در پاکستان کمک کرده و این حملات منجر به کشته شدن ۲۸۶۷ پاکستانی از زمان تسلط طالبان در افغانستان، شده‌است.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به این اظهارات گفته بود که آن‌ها مسئولیت امنیت در داخل پاکستان را ندارند، بناءً او خواسته که پاکستان نباید بار ملامتی را به گردن افغانستان بیندازد.

مجاهد تأکید کرده که حکومت‌شان به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان، پاکستان را هدف قرار دهد.

شماری از تحلیل‌گران سیاسی پاکستان و افغانستان با یافته‌های انستیتوت صلح ایالات متحده موافق نیستند.

افراسیاب ختک رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر پاکستان، سناتور سابق آن کشور و از تحلیل‌گران سیاسی پاکستان می‌گوید که پاکستان ظاهراً مسئله حمایت طالبان پاکستانی را بهانه قرار می‌دهد، اما موضوعات مهم‌تری در میان است.

و در این مورد به رادیو آزادی می‌افزاید:

“پاکستان می‌خواهد افغان‌ها را مجبور بسازد تا معاهدات جدیدی را با پاکستان امضا کنند که کنترل پاکستان بر افغانستان یک شکل قانونی بگیرد، این هدف اصلی همه این اقدامات است. مثلاً همین‌که پاکستان مهاجرین افغان را اجباری بیرون کرده و بسیاری افغان‌ها را تحت فشار قرار داده بخاطر این‌که افغانستان یک منطقه تحت‌الحمایه پاکستان باشد، مثلاً سیاست خارجی و دفاع‌اش، این را نگفته اند اما در آینده این مسایل به میان خواهد آمد.”

همچنان زردشت شمس سرپرست پیشین سفارت افغانستان در پاکستان و تحلیل‌گر مسایل سیاسی به رادیو آزادی می‌گوید که موضوع تی‌تی‌پی یکی از دلایل تیره‌گی روابط پاکستان با حکومت طالبان است، اما پاکستان با ناامید شدن از عدم بدست آوردن منافع استراتژیک‌اش در منطقه به فشار رو آورده است.

آقای شمس می‌گوید:

“دیگر موضوعات هم بوده که پاکستان توقع داشت بعد از رسیدن [طالبان] به قدرت در افغانستان منافع استراتژیکی‌که در منطقه و خصوصاً در افغانستان دارد بدست خواهد آورد، مگر فعلاً دیده می‌شود که طالبان خلاف میل آنان در اکثر امور یک سیاست مستقلانه را پیش می‌برد و اقدامات اخیر پاکستان هم مأیوس بودن پاکستان را نشان می‌دهد.”

انستیتوت صلح ایالات متحده امریکا درحالی اخراج مهاجرین افغان از پاکستان را یکی از ابزار فشار بر حکومت طالبان از سوی حکومت این کشور یاد می‌کند که اخراج مهاجرین افغان از پاکستان شدت گرفته است.

پاکستان روند اخراج این مهاجران را از اول نوامبر آغاز کرده و شمار پناهجویان بدون سند اقامت در آن کشور را بیش از ۱.۷ میلیون تن اعلام کرده‌است.

اداره هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا) اخیراً گزارش داده که تا کنون بیش از ۳۲۷ افغان از پاکستان به افغانستان بازگشت داده شده‌اند.

انوارالحق کاکر صدراعظم حکومت موقت پاکستان به روز پنجشنبه در جریان یک سخنرانی‌اش در اسلام‌آباد ضمن دفاع از تصمیم حکومت‌اش در مورد اخراج مهاجران افغان بدون سند اقامت همچنان گفت که مشکلات با افغانستان زمانی حل خواهد شد که به‌گفته او در افغانستان یک حکومت مشروع به میان آید.

منبع

Be the first to comment on "انستیتوت صلح ایالات متحده: پاکستان با اخراج مهاجرین٬ طالبان را تحت فشار قرار داده است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*