ایجاد زمینه یادگیری نقاشی و مینیاتوری برای دختران بازمانده از آموزش در هرات

یک زن هنرمند در هرات برای ده‌ها تن از دختران محروم از آموزش زمینه یادگیری هنر نقاشی و مینیاتوری را فراهم ساخته است.

ماریا ارباب‌زاده، مسوول مرکز آموزش هنر و ساخته‌های دستی می‌گوید که نزدیک به ۵۰ هنرجو دارد که همه‌ی آنان دانش‌آموزان و دانش‌جویان استند.

ماریا ارباب‌زاده به طلوع‌نیوز گفت: «بیش‌تر کوشش ما این است دختر خانم‌هایی که فعلاً استند و علاقه‌ی زیادی دارند، کار می‌کنند و کوشش می‌کنند که بیش‌تر شعبه‌های (بخش‌های) جدیدتری کار کند، مثلاً شعبه دو و سه باز کنند.»

شماری از دختران هنرجو می‌گویند که فراگیری هنر آنان را از خانه‌نشینی و ناامیدی نجات داده است.

لینا هاشمی، دانش‌جو، به خبرنگار طلوع‌نیوز گفت: «خیلی امیدوار کننده، خیلی دوست داریم با این هنر خود بیش‌تر پیشرفت کنیم، تا حالی خیلی پیشرفت کرده‌ایم.»

زهرا غلامی، دانش‌جوی دیگر، گفت: «وقتی در یک کشور تعداد بی‌سوادها زیاد باشد، هیچ وقت آن کشور، نه از لحاظ علمی نه از لحاظ صنعت هیچ پیشرفتی ندارد.»

این دختران خواهان بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی زنان و دختران در کشور استند. به گفته‌ی آنان، محروم ماندن دختران از آموزش، آنان را ناامید ساخته است.

شبانه، دانش‌جو، در این باره می‌گوید: «خانم‌ها حق تحصیل را دارند و ما امید داریم که ان‌شاءالله مکاتب هم به امید خدا باز شوند.»

با مسدود شدن مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی زنان و دختران، میلیون‌ها زن و دختر در کشور از فراگیری دانش محروم مانده‌اند.

بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران از خواست‌های همیشگی شهروندان کشور و جامعه جهانی از حکومت سرپرست بوده است؛ اما حکومت سرپرست بارها گفته است که با فراهم شدن شرایط، مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران بازش خواهند شد.

منبع

Leave a comment

Your email address will not be published.


*