ایجاد کتابخانه‌ ای برای دختران محروم از تحصیل در بامیان

ایجاد کتابخانه‌ای برای دختران محروم از تحصیل در بامیان
ایجاد کتابخانه‌ای برای دختران محروم از تحصیل در بامیان

شماری از جوانان و فرهنگیان طی کمپاینی یک کتابخانه با ظرفیت دو هزار جلد کتاب را برای دختران محروم از تحصیل و آموزش در دورترین منطقه ولایت بامیان ایجاد نموده اند.

این جوانان و فرهنگیان در بامیان حدود چهار ماه پیش کمپاین جمع‌آوری کتاب را از طریق رسانه‌های اجتماعی آغاز نمودند و موفق به ایجاد یک کتابخانه شدند.

این کتابخانه تحت نام «کتابخانه فرهنگی کاتب» در یکی از مناطق دورافتاده ولایت بامیان در بازار «قد قلوخ» ولسوالی یکاولنگ نمبر ۱ ایجاد شده است.

محمد عطا حجتی، یکی از فرهنگیان ولایت بامیان به دویچه وله گفت هدف از ایجاد این کتابخانه حمایت از دختران محروم از تحصیل، ترویج فرهنگ مطالعه و بلند بردن سطح آگاهی جوانان می‌باشد.

حجتی افزود: «چهار ماه پیش با شش نفر از جوانان رضاکار کمپاین جمع‌آوری کتاب را شروع کردیم و تاکنون ۲۱۰۰ جلد کتاب را از ولایات بامیان، کابل، هرات، قندوز و بلخ جمع‌آوری نموده ایم.»

کتاب‌های جمع‌آوری شده شامل مضامین مکتب، رمان و خصوصاً کتاب‌های معلوماتی مورد نیاز اطفال و نوجوانان می‌باشد.

به گفته مسئولان این کتابخانه، روزانه ۲۰ نفر و عمدتاً دختران به این کتابخانه مراجعه می‌کنند و کتاب‌های مورد علاقه شان را به خانه می‌برند.

جمیله، باشنده ولسوالی یکاولنگ نمبر ۱ که قبلاً مصروف تحصیل در دانشگاه بامیان بود و حالا خانه‌نشین شده است، گفت که این کتابخانه برای دخترانی که بعد از ممنوعیت تحصیل دچار مشکلات روحی-روانی شده اند، کمک می‌کند.

او گفت: «من از این کتابخانه استفاده می‌کنم. احساس می‌کنم که اگر یک در به روی ما بسته شد، یک در کوچک دیگر به روی ما باز شده است.»

جمیله از مقام‌های دولتی می‌خواهد که دروازه‌های دانشگاه‌ها و مکاتب را به روی دختران باز نمایند و بیشتر از این مانع تعلیم و تحصیل دختران و زنان نگردند

کتابخانه فرهنگی کاتب در بامیان
کتابخانه فرهنگی کاتب در بامیان

خالقداد فروغ، مسئول این کتابخانه، با قدردانی از جوانان و فرهنگیانی که رضاکارانه در جمع‌آوری کتاب سهم گرفته اند، گفت: «این کتابخانه به فرش، قفسه کتاب، میز و چوکی و کتاب‌های بیشتری ضرورت دارد.»

به گفته فروغ در یک ماه گذشته بیش از ۵۰۰ تن از نوجوانان که اکثر شان دختران بودند به این کتابخانه مراجعه کرده اند و کتاب‌های مورد علاقه شان را برای مطالعه به خانه برده اند.

عزیز محبی، کارشناس فرهنگی به دویچه وله گفت که ایجاد چنین کتابخانه‌ها می‌تواند برای جوانان و خصوصاً دختران محروم از تحصیل، مفید و موثر باشد. محبی افزود: «دخترانی که از دانشگاه‌ها و مکاتب منع شده اند، می‌توانند از این کتابخانه برای بلند بردن سطح آگاهی شان استفاده کنند و بسیار موثر است.»

منبع

Be the first to comment on "ایجاد کتابخانه‌ ای برای دختران محروم از تحصیل در بامیان"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*