ملل متحد و بانک انکشاف آسیایی نیازمندی زلزله‌زدگان هرات را ارزیابی می‌کنند

بانک انکشاف آسیایی

برنامه انکشافی سازمان ملل متحدUNDP) ) در خبرنامه‌ای گفته است که با اتحادیه اروپا، بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی برای ارزیابی خسارات ناشی از زلزله‌های اخیر در ولایت هرات و تعیین نیازمندی‌های زلزله‌زدگان تعهد نامه‌ای را امضا کرده است.

برنامه انکشافی ملل متحد روز یکشنبه ۲۲ اکتوبر (۳۰ میزان) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که در مراسم امضای این تعهد نامه، دانیل فیتر اندرس، معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد در افغانستان، شارژدافیر اتحادیه اروپا در کابل و نمایندگان بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی حضور داشتند.

خبرنامه حاکی است: “ارزیابی پاسخ به مشکلات زلزله و ارزیابی خسارات و نیازمندی‌های مردم نشان دهنده تلاش مشترک جامعه بین المللی به منظور کمک به آسیب‌دیدگان برای بیرون آمدن از ویرانی‌های پس از زلزله است.”

بر اساس معلومات اداره زمین‌شناسی ایالات متحده، پس از اولین زلزله ۶.۳ ریکتری، روز شنبه هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) دو زلزله دیگر با شدت مشابه در غرب افغانستان به وقوع پیوست که ولایات هرات، فراه و بادغیس را لرزاند. اما این زلزله‌ها در پنج ولسوالی ولایت هرات به ویژه ولسوالی زنده جان تلفات بیشتری را به همراه داشته است.

بر اساس گزارش این اداره، زلزله‌ای با شدت ۴.۱ درجه به مقیاس ریکتر ساعت ۷:۱۹ صبح روز پنجشنبه ۱۹ اکتوبر (۲۷ میزان) بار دیگر غرب افغانستان و بسیاری از مناطق ولایت هرات را لرزاند.

بر اساس گزارش برنامه انکشافی سازمان ملل متحد، در این زلزله‌های پیهم در ولایت هرات بیش از سه‌هزار و ۳۳۰منزل مسکونی به طور کامل تخریب شده که بیشتر آنها در ولسوالی زنده جان این ولایت بود.

ملل متحد می‌گوید که تا اکنون بیش از ۶۶هزار نفر به گونه مستقیم از این رویداد طبیعی متضرر شده اند.

برنامه انکشافی سازمان ملل متحد گفت که در این زلزله ها: “بیش از ۱۵۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۰۰۰ نفر مجروح شده اند. کسانی که جان سالم برده اند عمدتاً در خیمه‌ها زندگی می‌کنند و هوای سرد و کمبود آب و خدمات بهداشتی را به طور مداوم تحمل می‌کنند. نیاز به غذا و سرپناه کامل دارند. اکثر زلزله‌زدگان همه چیز شان را از دست داده اند”.

این برنامه افزود که علاوه بر ارزیابی اثرات زلزله بر سلامت، آموزش، سرپناه، زراعت، معیشت‌های بدیل و سایر بخش‌ها، اثرات زلزله بر زندگی مردم نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برنامه انکشافی سازمان ملل متحد گفت: “این ارزیابی همچنین آمار مهمی را در مورد هزینه‌های بازسازی و ارایه تسهیلات برای بازسازی آماده می‌کند که تاب‌آوری را در مناطق شدیداً آسیب‌دیده از زلزله تقویت کند.”

در این خبرنامه، دانیل فیتر اندرس، معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد در افغانستان، گفته است که زلزله‌زدگان تلاش‌ها را برای از سرگیری زندگی شان آغاز کرده اند.

او افزوده است: “آنچه مهم است این است که ما فقط برای جان به سلامت بردن از این آزمایش به مردم کمک می‌کنیم و همچنین به آنها کمک می‌کنیم تا زندگی مختل شده خود را از سر بگیرند.”

منبع

Be the first to comment on "ملل متحد و بانک انکشاف آسیایی نیازمندی زلزله‌زدگان هرات را ارزیابی می‌کنند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*