برنامه جهانی غذا: ۵۱۰ میلیون دالر در افغانستان، کمبود بودجه داریم

برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد می‌گوید که منابع موجود برای رسیدگی به وضعیت اضطراری کنونی در افغانستان کافی نیست و برای رسیدگی به نیازمندان، سیلاب‌زدگان و عودت‌کنندگان در این کشور به هزینۀ بیشتر نیاز است.

بر اساس گزارش تازۀ این اداره ملل متحد که روز جمعه هفتم جون (۱۸ جوزا) نشر شد، برنامه جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به ۱.۶ میلیارد دالر برای تهیه غذای اضطراری، تغذیه و حمایت معیشتی به نیازمندان افغان نیاز دارد.

اما در گزارش آمده است: “برنامه جهانی غذا برای ادامه عملیات در شش ماه آینده (جون تا نومبر) با کمبود بودجه ۵۱۰ میلیون دالر مواجه است. بودجه مورد نیاز شامل ۴۶ میلیون دالر پیش پرداخت است که باید بازپرداخت شود. رقم فوق همچنان شامل ۱۱۱ میلیون دالر است که برای زمستان ۲۰۲۴/۲۰۲۵ نیاز است”.

علاوه بر این، برنامه جهانی غذا به بیش از ۲۷ میلیون دالر برای پاسخ به بازگشت‌کنندگان و سیلاب‌زدگان افغان نیاز دارد.

نیازمندی سیلاب‌زدگان

برنامه جهانی غذا گفته است که در ماه می، سیلاب‌های ناگهانی در شش ولایت روستاها را درنوردید، هزاران خانه را ویران کرد، مزارع را زیر آب گرفت و مواشی مردم را غرق کرد.

گزارش این سازمان گفته است که سیلاب‌ها در مناطقی جاری شد که از قبل شاهد گرسنگی بود و مردم تقریباً برای زنده‌ماندن چیزی در دست نداشتند.

بر اساس گزارش، سیلاب‌های مکرر که از ماه مارچ در افغانستان شروع شد، تلفات جانی، آسیب‌های زیرساختی، تخریب معیشت و راه‌های مواصلاتی را به دنبال داشت.

برنامه جهانی غذا گفته است: “حد اقل ۲۵ ولایت از ۳۴ ولایت [از سیلاب‌ها] متاثر شدند و برای رسیدگی به تشدید بحران‌های انسانی و بهداشتی نیاز فوری به منابع اضافی است…۱۴.۵ میلیون دالر امریکایی طی شش تا ۱۲ ماه آینده برای رسیدن به جوامع آسیب‌دیده از سیلاب‌ها در سراسر کشور [افغانستان] نیاز است”.

این اداره ملل متحد در گزارشش گفته است که کمک‌های اضطراری را به جوامع سیلاب‌زده رسانده، طوری که تاکنون به بیش از ده‌هزار خانواده در مناطق سیل‌زده حدود ۱۱۰۰ میلیون تن مواد غذایی مخلوط و ۵۶هزار دالر امریکایی کمک نقدی توزیع کرد.

همچنان در گزارش آمده است: “در سال ۲۰۲۴، برنامه جهانی غذا تا کنون به بیش از ۲۴هزار خانواده، با کمک‌های غذایی یا نقدی، تحت تأثیر مخاطرات طبیعی ناگهانی در ۳۲ ولایت رسیده است. از این تعداد، ۵۴ درصد از سیل، ۲۹ درصد از بارندگی‌های شدید، ۱۶ درصد برف سنگین و یک درصد دیگر از خشکسالی، زلزله و سایر حوادث متاثر شده اند”.

عودت‌کنندگان از پاکستان

آمار ادارات ملل متحد نشان می‌دهد که روزانه به طور متوسط ۵۰ خانواده مهاجر افغان از طریق گذرگاه‌های مختلف از پاکستان وارد افغانستان می‌شود.

برنامه جهانی غذا در گزارشش گفته است که از نومبر ۲۰۲۳ به این طرف به بیش از ۳۳۹هزار عودت‌کننده افغان از پاکستان کمک کرده است.

همچنان بر اساس گزارش، کنسرسیوم مرزی که متشکل از چندین نهاد امدادرسان بین‌المللی است، برای راه‌های حل متدوام‌تر برای عودت کنندگان افغان، فراخوان کمک کرده است.

گزارش گفته است: “برنامه جهانی غذا به ۱۲.۷ میلیون دالر برای ادامه واکنش برنامه‌ریزی شده مرزی [برای عودت‌کنندگان] در سال ۲۰۲۴ نیاز دارد”.

برنامه جهانی غذا گفته است که از ماه می تا اکتوبر سال روان میلادی، این سازمان تنها می‌تواند ماهانه حدود یک میلیون نیازمند افغان را تحت پوشش قرار دهد و ۱۱ میلیون نیازمند دیگر به دلیل کمبود بودجه نمی‌توانند به کمک‌های غذایی دسترسی یابند.

این اداره ملل متحد در حالی با کمبود بودجه در افغانستان مواجه است که ۱۲.۴ میلیون نفر بین ماه می تا اکتوبر امسال به شدت با عدم مصوونیت غذایی مواجه اند و از این میان ۲.۹ میلیون نفر در مرحله اضطرار قرار دارند.

علاوه بر این چهار میلیون نفر از جمله ۳.۲ میلیون کودک زیر پنج سال دچار سوتغذیه شدید هستند و ۲۳.۷ میلیون نفر نیز به کمک‌های بشری نیاز دارند.

منبع

Be the first to comment on "برنامه جهانی غذا: ۵۱۰ میلیون دالر در افغانستان، کمبود بودجه داریم"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*