بنیاد دانش افغان به مطیع‌الله ویسا ‘جایزۀ عمل’ را اعطا کرد 

بنیاد دانش افغان و افغان‌های مقیم دنمارک به مطیع‌الله ویسا به پاس خدمات‌اش در عرصۀ آموزش “جایزۀ عمل” و پول نقد را اعلام کرد.

بر اساس معلومات بنیاد دانش، از ویسا به خاطر فعالیت‌های ارزنده‌اش که از سال ۲۰۰۹ به اینسو در بخش آموزش ادامه داشته، این جایزه در نظر گرفته شده است.

در جریان نشستی که امروز ۲۷ می (هفتم جوزا) برگزار شده بود، ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ ملل متحد، نیز از فعالیت‌های ویسا، به ویژه در بخش آموزش ستایش کرد.

او افزود که ویسا نه تنها در بخش آموزش بلکه در خصوص انجام “کارهای بهتر نیز کمپاین‌هایی را راه اندازی کرده” که ”قابل تکریم” است.

مطیع‌الله ویسا، بنیانگذار انجمن “راه قلم” و یکی از فعالان حقوق آموزش دختران است و بنیاد دانش گفته است که این انجمن خدمات زیادی را در بخش آموزش در افغانستان انجام داد که بازگشایی بیش از ۱۰۰مکتب، کمک مواد درسی با بیش از سه میلیون متعلم، کمپاین خانه به خانه، کمپاین جمع آوری کتاب، ایجاد ۴۱ کتاب‌خانه و فراهم آوری زمینۀ آموزش برای دختران در آن شامل است.

صدای امریکا تلاش کرد در مورد با مطیع الله ویسا صحبت کند، اما وی بنابر مشکلاتی نخواست در این مورد اظهار نظر کند.

با آنهم، برادرش، عطا الله ویسا، به صدای امریکا گفت که از تمامی افغان‌ها و بنیاد دانش از صمیم قلب تشکری می‌کند که از مطیع الله ویسا یاد کردند و از کارکردهای ارزنده و مهم او ستایش کردند.

او افزود: “از تمامی افغان‌ها می‌خواهم تا برای آیندۀ کشورمتحد باشند و نسل آینده را از تمامی مشکلات بیرون بیاورند و برای تمامی مسوولیت‌های اساسی آنان کارهای بنیادی انجام دهند.”

طالبان پس از آنکه دوباره بر افغانستان مسلط شدند، محدودیت‌های بی شماری را بر مردم این کشور وضع کرده اند که منع آموزش دختران فراتر از صنف ششم، از عمده‌ترین آن محسوب می‌شود.

با آنکه این گروه گفته است که این ممانعت همیشگی نبوده و با مساعد شدن شرایط مکاتب و موسسات تحصیلی دوباره به روی زنان و دختران بازخواهد شد، در طول حدود سه سال، هیچ پیشرفتی در این خصوص صورت نگرفته است.

نیروهای امنیتی طالبان به تاریخ ۲۷ مارچ ۲۰۲۳ مطیع‌الله ویسا را از منطقهٔ‌ خوشحال مینه از مسجد” ویس قرنی” در مربوطات ناحیهٔ پنجم شهر کابل بازداشت کرده و با خود بردند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در آن زمان به صدای به صدای امریکا گفت: “فردی به نام ویسا اقدامات خودسرانه داشت، بدون اینکه نظام را در جریان بگذارد نشست‌های پنهان و آشکار را راه اندازی می‌کرد. با خارج روابط داشت و از خارج دستور می‌گرفت.”

این سخنگوی حکومت طالبان همچنان اتهام وارد کرده بود که ویسا “بر خلاف نظام کار می‌کرد” و باید برای تحقیقات احضار می‌شد.

با آنهم، طالبان پس از ۲۱۵ روز ویسا را از زندان آزاد کردند.

مطیع الله ویسا سال گذشته برای دریافت جایزۀ سخاروف نیز نامزد شده بود.

منبع

Be the first to comment on "بنیاد دانش افغان به مطیع‌الله ویسا ‘جایزۀ عمل’ را اعطا کرد "

Leave a comment

Your email address will not be published.


*