جرگه قومی در پکتیا بر سر آتش‌بس توافق کرد

پس از یک درگیری چهار روزه در امتداد خط فرضی دیورند در پکتیا، با میانجی‌گری بزرگان قومی دوطرف آتش‌بس صورت گرفته و درگیری پایان یافته است.

اعضای این جرگه مشترک گفته‌اند که پس از یک هفته، بزرگان قومی دو طرف به تشکیل یک کمیته ۴۰ نفری توافق کردند و این کمیته مشکلات پیش آمده در دو طرف خط فرضی دیورند را حل خواهد کرد.

این جرگه با شرکت مقام‌های امارت اسلامی و جانب پاکستانی در ولسوالی دندپتان برگزار شد. در این جرگه فیصله شد تا راه به‌روی فعالیت‌‎های بازرگانی نیز شود.

محمدانور صدیقی بزرگ قوم در این باره گفته است: «میان مسوولان امارت اسلامی و پاکستانی یک نشست مشترک برگزار شد و بلاخره نتیجه شریک ساخته شد که در آن سه چند موضوع مطرح شد: نخست اعلام آتش‌بس شد و دوم این‌که راه باز می‌شود.»

ولی محمد یکی دیگر از بزرگان قوم گفته است: «میان حکومت‌ها و قوم‌ها این توافق صورت گرفت که دیگر جنگ نمی‌کنیم و دیگر فرصت جنگ را هم نمی‌دهیم.»

این جرگه از هر دو طرف خواسته است که هنگام درگیری، به مصوونیت جان غیرنظامیان نیز توجه داشته باشند.

خيال محمد سمکنی بزرگ قوم گفت: «میان حکومت‌ها گفت‌وگو صورت گرفت و قوم‌های هر دو طرف خواهان این شدیم که این جنگ بر سر چه چیزی رخ داد و چه کسی زیانمند شد.»

گفته شده است که از روز دوشنبه هفته گذشته به‌ این‌سو میان نیروهای امارت اسلامی و نظامیان پاکستانی در ولسوالی‌های آریوب زازی و دندپتان درگیری رخ داده بود که در نتیجه موشک پراکنی از سوی پاکستان، ۵ فرد ملکی کشته شده، ۵ تن دیگر زخم برداشته و همچنان زیان‌های هنگفت مالی برای باشنده‌های محل وارد شده است.

منبع

Be the first to comment on "جرگه قومی در پکتیا بر سر آتش‌بس توافق کرد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*