جمعیت چین برای اولین بار پس از سال ۱۹۶۱ کاهش یافته است

جمعیت چین برای اولین بار پس از سال ۱۹۶۱ کاهش یافته است
جمعیت چین برای اولین بار پس از سال ۱۹۶۱ کاهش یافته است

اداره آمار چین از کاهش جمعیت این کشور بعد از چندین دهه خبر داده است. این نشان می‌دهد که لغو سیاست «تک فرزندی» نیز نتوانسته از کاهش جمعیت جلوگیری کند.

جمعیت چین در سال گذشته برای اولین بار بعد از شش دهه کاهش یافته است. اداره آمار چین روز سه شنبه اعلام کرد که نفوس این پرجمعیت‌ترین کشور در اواخر ماه دسمبر یک میلیارد و ۴۱۱ میلیون نفر بوده است. به این ترتیب، نفوس این کشور حدود ۸۵۰ هزار نفر در نسبت به سال ۲۰۲۱ کمتر شده است.

نرخ زاد و ولد در این کشور به حدی کاهش یافته است که از دهه‌ها به این سو سابقه ندارد. یعنی در ازای هر ۱۰۰۰ شهروند، تنها ۶.۷۷ نوزاد متولد شده اند. این رقم همواره رو به کاهش بوده و دو سال قبل برای نخستین بار تک‌رقمی شد. 

اداره آمار چین گزارش داده است که در سال گذشته میلادی ۹.۶۵ میلیون نوزاد در این کشور متولد شده اند و ۱۰.۴۱ تن فوت کرده اند. به این ترتیب برای نخستین بار بعد از چند قرن، میزان فوت‌شدگان بیشتر از میزان تولدات بوده است.

بر اساس این معلومات، برای آخرین بار نفوس چین در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۶۱ در نتیجه قحطی شدید متعاقب کمپاین ویرانگر صنعتی‌سازی کاهش یافته بود. در سال ۲۰۲۱ جمعیت این کشور ۴۵۰ هزار نفر افزایش داشت.

چین از سال ها به این سو شاهد کاهش شدید نرخ زاد و ولد و پیر شدن جمعیت است. این نشان‌دهنده پیامد دهه‌ها سیاست «تک فرزندی» چین است. لغو سیاست مشاجره‌برانگیز «تک فرزندی» در سال ۲۰۱۶ تنها برای مدت اندکی باعث افزایش جزئی در زاد و ولد شد.

کارشناسان بالا بودن هزینه‌های مسکن، آموزش و مراقبت‌های صحی در و همچنین کاهش تمایل به ازدواج را به عنوان دلایل واقعی کاهش پیوسته نرخ تولد عنوان می‌کنند. شیوع پاندمی کرونا بی‌اطمینانی‌ها را بیشتر کرده است که ظاهراً در این روند بی‌تاثیر نبوده است.

چین در واکنش به کاهش زاد و ولد و پیر شدن سریع جمعیت، در سال ۲۰۲۱ داشتن سه فرزند را جواز داد. علاوه بر آن، حکومت تلاش دارد که برای زوج‌های جوان مراقبت از کودکان را آسان‌تر کند. هزینه‌های آموزش نیز کاهش یافته است. از آنجایی که بسیاری از زنان نگرانند که مادر شدن روی شغل آنها تاثیر منفی می‌گذارد، کمک‌های مالی از سوی حکومت در نظر گرفته شده و در رخصتی ولادت و رخصتی والدین نیز تسهیلاتی فراهم شده است.

در چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است، مراقبت از سالمندان نیز به یک مشکل تبدیل می‌شود. یک پنجم شهروندان چین حالا بالاتر از ۶۰ سال سن دارند. در عین زمان، تعداد جمعیت سن کار، یعنی گروه سنی بین ۱۵ تا ۵۹ ساله، همواره در حال کاهش است.

منبع

Be the first to comment on "جمعیت چین برای اولین بار پس از سال ۱۹۶۱ کاهش یافته است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*