جنرال مکنزی: توافقنامه دوحه و اشتباهات فاحش آن، دولت افغانستان را نابود کرد

فرمانده سابق فرماندهی مرکزی امریکا یا سنتکام، گفت که واشنگتن در توافقنامه دوحه با طالبان، «بدترین اشتباهات در مذاکره» را مرتکب شد.

جنرال فرانک مکنزی گفت که این توافقنامه «مکانیزم عملیاتی» بود که «دولت افغانستان را نابود کرد.»

این جنرال بازنشسته امریکایی که در زمان فرماندهی او بر نیروهای امریکایی در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا،‌ برنامه خروج امریکا از فغانستان به اجرا گذاشته شد، روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس، برخورد حکومت امریکا با موافقتنامه دوحه را زیر سوال برد.

او گفت حکومت بایدن به شرایط توافقنامه کاملاً پایبند ماند، در حالیکه «ما می‌توانستیم چیز بهتری از آن به دست آوریم.» مکنزی افزود که اشتباه کاخ سفید این بود که با آن «به عنوان جدول زمانی برای خروج نیروهایش از افغانستان برخورد کرد.»

مکنزی گفت که این توافقنامه بدترین خطای مذاکراتی است که توسط دولت ترامپ مدیریت شد و بعدا در اداره جو بایدن به اجرا گذاشته شد.

فرمانده سابق سنتکام گفت: «موافقتنامه دوحه مکانیزم عملیاتی بود که افغانستان را کشت، دولت افغانستان را نابود کرد، از این جهت که آن‌ها دیدند که ما بدون در نظر گرفتن هزینه‌ها مشتاق ترک آن کشور هستیم.»

او افزود: «در واقع در توافقنامه صلح دوحه فرایندی وجود داشت که اگر به آن احترام گذاشته می‌شد، از طالبان مطالبه می‌کرد که در برابر (خروج نیروها) اقدامات مشخصی را انجام دهند، اما این را نخواستیم.»

جنرال مکنزی چند ماه قبل از سقوط دولت افغانستان به‌دست طالبان در آگست ۲۰۲۱ در کانگرس امریکا هشدار داده بود که ارتش افغانستان بعد از خروج کامل نیروهای امریکایی همچنان نیازمند حمایت خواهد بود و در غیر این صورت فرو خواهد پاشید.

او گفته بود که با خروج نظامیان امریکا از افغانستان او نگران توانایی افغان‌ها برای دفاع از خود و همچنین توانایی حکومت افغانستان در حفظ و پرواز هواپیماها بدون کمک مالی و حمایت امریکاست.

در توافقنامه صلح دوحه که در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ میان زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وقت امریکا و عبدالغنی برادر، نماینده طالبان امضا شد، امریکا متعهد شد سربازانش را تا اول ماه می ۲۰۲۱ از افغانستان خارج کند. در مقابل، طالبان نیز متعهد شد با شبکه‌های تروریستی از جمله القاعده قطع رابطه کند و گفت‌وگو با گروه‌های سیاسی افغان را آغاز کند.

منتقدان می‌گویند طالبان این دو شرط عمده توافقنامه دوحه را رعایت نکرده است.

منبع

Be the first to comment on "جنرال مکنزی: توافقنامه دوحه و اشتباهات فاحش آن، دولت افغانستان را نابود کرد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*