شورای حقوق بشر ملل متحد: پاکستان برنامه اخراج مهاجرین را لغو کند

گروهی از کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از پاکستان خواسته اند تا تصمیم اخراج مهاجرین افغان را بی‌درنگ لغو کند.

کارشناسان ملل متحد ناوقت سه شنبه ۱۷ اکتوبر (۲۵ میزان) در خبرنامه‌ای گفته اند که این تصمیم به ۱.۴ میلیون مهاجر افغان، به ویژه آن دسته از افغان‌هایی آسیب خواهد رساند که به دلیل نگرانی از نقض جدی حقوق بشر و بحران انسانی در افغانستان، برای حفظ امنیت جانی شان به پاکستان نقل مکان کرده اند.

بر اساس تصمیم حکومت پاکستان، در ماه روان میلادی حدود یک میلیون و ۷۰۰هزار مهاجر افغان که مدارک قانونی اقامت در پاکستان را ندارند، از این کشور اخراج خواهند شد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و گروه کارشناسان آن گفته اند که نگران آسیب‌های جبران‌ناپذیر احتمالی به خصوص نقض حقوق بشری هستند که ممکن است بسیاری از خانواده‌ها، زنان و کودکان با اخراج اجباری به کشورشان، مواجه شوند.

در خبرنامه آمده است:‌ “ما از پاکستان می‌خواهیم که از اصل غیرقابل برگشت اخراج غیر اجباری مهاجرین به طور کامل پاسداری کند و از بازگرداندن دسته جمعی و اجباری مهاجرین به کشورشان جلوگیری کند”.

این کارشناسان گفته اند که نبود قوانین و مقررات در مورد درخواست پناهندگی داخلی نمی‌تواند حکومت‌ها را از مسوولیت‌های شان بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق عرفی مبرا کند.

این کارشناسان گفتند که ممنوعیت بازگشت اجباری به وضوح در کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌ ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز گنجانیده شده که توسط پاکستان پذیرفته شده است.

همچنان در خبرنامه، به نامهٔ کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اشاره شده است که پس از روی کار آمدن طالبان، در دسمبر ۲۰۲۱ به حکومت پاکستان ارسال شده و در آن خواسته شده است که افغان‌های مهاجر از پاکستان اخراج نشوند.

علاوه بر این، کارشناسان شورای حقوق بشر ملل متحد از پاکستان خواسته اند تا با مهاجرین افغان بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه و اصول مهاجرت رفتار کند.

آنان گفته اند:‌ “از زمان اعلام طرح اخراج افغان‌ها توسط این کشور، نگران بازداشت افغان‌های مقیم پاکستان و برخورد نادرست با آنها هستیم”.

این کارشناسان گفته اند که اولویت باید به کسانی داده شود که نیاز فوری به حمایت دارند. به گفتهٔ آنان زنان، دختران، افراد مسن، نظامیان و کارمندان حکومت پیشین افغانستان،‌ مدافعان حقوق بشر، جامعه مدنی، کارمندان، کارکنان رسانه‌ها و کسانی که ممکن است بر اساس جنسیت یا قومیت نگرانی‌های قانونی برای محافظت داشته باشند، شایسته توجه ویژه هستند.

در میان این کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه این شورا برای افغانستان، فیلیپو گونرالیز مورالس، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر و مهاجرت و رییم السلیم، گزارشگر ویژه شورا در مورد خشونت علیه زنان و دختران شامل اند.

حکومت پاکستان هنوز به اظهارات این گروه از کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل پاسخی نداده است. اما شماری از مقامات حکومت موقت پاکستان از جمله سرپرست صدارت و وزیر امور خارجه این کشور بارها گفته اند که تصمیم اخراج یک میلیون و ۷۰۰هزار مهاجر افغان فاقد مدارک قانونی از پاکستان را اجرا خواهند کرد.

این مقامات پاکستانی گفته اند که این تصمیم تنها بر افغان‌ها تطبیق نمی‌شود، بلکه شهروندان کشورهای دیگر را نیز که مدت اقامت قانونی آنها در پاکستان به پایان رسیده است، در بر می‌گیرد.

منبع

Be the first to comment on "شورای حقوق بشر ملل متحد: پاکستان برنامه اخراج مهاجرین را لغو کند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*