خلیلزاد: پاکستان و طالبان برای جلوگیری از تشدید بحران باید گفتگو کنند

زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین ایالات متحده در امور صلح افغانستان گفته است که بحران ایجادشده میان طالبان و حکومت پاکستان بر اساس توافقنامه دوحه قابل حل نیست و لازم است که کابل و اسلام آباد باید در این رابطه گفتگو کنند.

خلیلزاد که توافقنامه صلح بین ایالات متحده و طالبان را در فبروری ۲۰۲۰ امضا کرد، روز پنجشنبه ۱۴ دسمبر (۲۳ قوس) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که برای جلوگیری از تشدید بحران به شمول جنگ رودررو گفتگو بین طالبان و پاکستان نیاز است.

به گفتۀ او در روابط پاکستان و طالبان بحرانی ایجاد شده، اسلام‌آباد حکومت طالبان را به حمایت از گروه تحریک طالبان پاکستان که نیروهای امنیتی پاکستان را آماج قرار می‌دهند، متهم می کند، اما طالبان اتهامات پاکستان را رد می‌کنند.

همچنا خلیلزاد افزوده است که طالبان اسلام‌آباد را به پناه دادن به شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) که بر نیروهای طالبان حمله می‌کند، متهم می‌کند، اما پاکستان نیز این اتهامات را رد می‌کند.

او نگاشته است: “برای جلوگیری از تشدید تنش بیشتر از جمله درگیری مستقیم، اسلام‌آباد و کابل باید مذاکره درباره توافقی را در نظر بگیرند که ضمانت‌ها و مکانیزم‌های اجرایی را فراهم می‌کند که از استفاده هر گروه یا فردی از خاک پاکستان و افغانستان توسط هر گروه یا فردی علیه یکدیگر، به شمول تحریک طالبان پاکستان و داعش خراسان، جلوگیری کند”.

خلیلزاد با اشاره به اخراج صدها هزار مهاجر افغان از پاکستان نیز اشاره کرده و آن را سیاست جبر حکومت آن کشور خوانده است.

به گفتۀ او در توافق دوحه چیزی به وضوح در مورد تهدیدات تروریستان از پاکستان به افغانستان یا برعکس آن بیان نشده است. خلیلزاد گفته است: “فرض بر این بود که هر دو کشور در مورد این موضوع مهم با یکدیگر گفتگو کنند و اکنون زمان شروع این روند است”.

خلیلزاد در حالی چنین اظهاراتی را بیان کرده است که برای دومین بار در این هفته، شبه نظامیان مخالف حکومت پاکستان، ساعت ۲:۰۰ بامداد امروز جمعه در منطقه تانک در ایالت خیبر پشتونخوا پولیس را آماج قرار دادند که در نتیجه یک افسر و یک پولیس کشته شدند و یکی دیگر زخم برداشت.

قبل از آن روز سه شنبه ۱۲ دسمبر یک مرکز پولیس در ساحه دیره اسماعیل خان در همین ایالت هدف موتر بم‌گذاری‌شده قرار گرفت که در نتیجه ۲۳ منسوب امنیتی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

حکومت پاکستان پس از این حمله از حکومت طالبان خواست که بر ضد عاملان حمله بر دیرهٔ اسماعیل خان “اقدام قاطع” انجام داده و آنان را به پاکستان تحویل دهد.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به این خواست پاکستان گفت که این حمله ربطی به افغانستان ندارد. او افزود که اگر دولت پاکستان در رابطه با این حمله مدارکی را به افغانستان ارایه کند، بررسی خواهد شد.

این در حالی است که مقامات پاکستانی مدعی اند که تندروان به ویژه تحریک طالبان پاکستان از پناهنگاه‌های امن شان در افغانستان حملات را بر پاکستان طراحی و انجام می‌دهند، اما مقام‌های حکومت طالبان در افغانستان همواره این ادعا را رد کرده و گفته اند که پاکستان نباید بار ملامت ناکامی امنیتی خود را به دوش افغانستان بیندازد.

منبع

Be the first to comment on "خلیلزاد: پاکستان و طالبان برای جلوگیری از تشدید بحران باید گفتگو کنند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*