داعش مسوولیت حملۀ مرگبار فلیپین را به دوش گرفت

گروه دولت اسلامی (داعش) امروز یکشنبه سوم دسمبر (۱۲قوس) مسوولیت حمله بر یک گردهمایی مذهبی مسیحیان کاتولیک در شهر ماراوی فلیپین را بر عهده گرفت.

داعش در یک پیام در شبکه تلگرام نوشته است: “سربازان خلافت با انفجار یک آله منفجره را در یک گردهمایی بزرگ مسیحیان در شهر ماروای، منفجر کردند.”

قبل بر آن، فردیناند مارکس جونیر، رییس جمهور فلیپین، “تروریستان خارجی” را مسوول انفجار بم در شهر ماراوی در جنوب آن‌ کشور خواند که در اثر آن حمله، کم از کم چهار نفر کشته و ۵۰ نفر دیگر زخمی شده است.

پولیس و اردوی فلیپین، پس از وقوع این رویداد، متعهد به تشدید تدابیر امنیتی در جنوب و در حومه شهر مانیلا، پایتخت فلیپین، شدند.

این انفجار، حین مراسم مذهبی روز یکشنبه مسیحیان کاتولیک در دانشگاه شهر ماراوی رخ داد. این شهر در سال ۲۰۱۷ برای پنج ماه در کنترول تندروان مسلمان قرار داشت.

رییس جمهور فلیپین در یک اعلامیه ضمن تقبیح شدید این رویداد گفت که افراط گرایانی که بی‌گناهان را هدف قرار می‌دهند، منحیث دشمن جامعه تلقی می‌شوند.

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان، نیز در مراسم دعاخوانی روز یکشنبه، برای قربانیان این رویداد دعا کرد و خواهان خویشتن‌داری در قبال عدم توسل به خشونت شد.

گیلبرتو تیودور، وزیر دفاع فلیپین، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که عملیات نیرو‌های امنیتی برای اعاده عدالت با کشاندن عاملین این رویداد تروریستی به میز محاکمه، جریان دارد.

تیودور نیز هم‌صدا با رییس جمهور فلیپین اضافه کرد که شواهد قوی مبنی بر دست داشتن تروریستان خارجی در این رویداد وجود دارد، اما جزییات بیشتری را در مورد ارایه نکرد.

این انفجار در شهر ماراوی، متعاقب یک سلسله عملیات نظامی اردوی فلیپین علیه گروه‌های حامی داعش در آن ساحه، به وقوع پیوست.

لوی درستیز اردوی فلیپین می‌گوید که در یک عملیات، به روز یکشنبه، رهبر گروه “دولت الاسلامیه ماتی” کشته شد. این گروه در ماه می سال ۲۰۱۷، برای ایجاد آنچه “ولایت اسلامی” خوانده بود، شهر ماراوی را تصرف کرد.

تصرف ماراوی توسط این گروه منجر به جنگی شد که پنج ماه طول کشید و در آن هزاران باشندۀ آن منطقه، نیرو های امنیتی و تندروان کشته شدند.

دانشگاه مینداناو تاثر عمیق خود را به خاطر وقوع این رویداد ابراز داشت و اضافه کرد که صنوف درسی این دانشگاه تا اطلاع ثانی فسخ و دانشگاه مسدود می‌باشد.

منبع

Be the first to comment on "داعش مسوولیت حملۀ مرگبار فلیپین را به دوش گرفت"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*