دنمارکی افغان‌تبار با رستوران‌داری در صدد معرفی فرهنگ افغانستان به اروپایی‌ها است

عنایت صافی، دنمارکی افغان‌تبار، برای معرفی غذاهای سنتی افغانستان در میان اروپایی‌ها، چندین رستوران زنجیره‌ای در دنمارک و سویدن، ساخته است و می‌گوید که تلاش دارد از این طریق، فرهنگ و چهرهٔ مثبت افغانستان را برای اروپایی‌ها معرفی کند.

رستوران‌های او توانسته است که شمار زیادی اروپایی‌ها را به خود جلب کند.

در شام پر جنب و جوش در قلب کوپنهاگن، پایتخت دنمارک، یکی از این رستوران‌ها میزبان بیشتر دنمارکی‌ها است. برخی از مهمانان شهروندان سویدن و آلمان استند.

انتونی، شهروند آلمان، که با دوستانش به این رستوران آمده است، طعم غذای افغانستان و مهمان نوازی افغان‌ها را ستود. او گفت: “از غذا بسیار خوش مان آمد… بسیار خوب! و مهمان نوازی بسیار خوب.”

عنایت صافی، در هفت سال پسین ده رستوران بزرگ و کوچک در دنمارک و در سویدن ساخته است.

این مرد تجربهٔ کار در رستوران را از ۱۳ سالگی دارد؛ از هنگامی که در یک رستوران پیش‌خدمت بود و همزمان به مکتب نیز می رفت.

او گفت: “کار را از ظرف شویی در رستوران آغاز کردیم و تا این که خودم رستوران ساختم. هدف من با این کار، معرفی فرهنگ غذایی و مهمان نوازی ما برای اروپایی‌ها است. می‌خواهیم این گونه پیوندها را نزدیک بسازیم و رابطه فرهنگی میان مردمان شریک بسازیم. و تفاوت ها از میان برداشته شوند.”

عنایت صافی به حیث تحلیل‌گر ارشد در وزارت امور خارجه دنمارک در امور افغانستان نیز کار کرد است و تحصیل کردهٔ رشته علوم سیاسی است.

عنایت صافی تجربهٔ کار در رستوران را از ۱۳ سالگی دارد؛ از هنگامی که، به گفتهٔ او، در یک رستوران پیش‌خدمت بود و همزمان به مکتب نیز می رفت.
عنایت صافی تجربهٔ کار در رستوران را از ۱۳ سالگی دارد؛ از هنگامی که، به گفتهٔ او، در یک رستوران پیش‌خدمت بود و همزمان به مکتب نیز می رفت.

او در مورد تجربهٔ کاری خود گفت: “سه سال در وزارت خارجه کار کردم و همواره گزارش‌های جنگ و خشونت می‌آمد. وضعیت کشورما برای من خیلی آزاردهنده بود و تصمیم گرفتم که کار را در وزارت خارجه ترک کنم. از همین خاطر تصمیم گرفتم که یک کاری را باید شروع کنم که راه اندازی یک رستوران کوچک بود.”

این مرد در یک تلویزیون معروف دنمارک نیز برنامهٔ آشپزی را تهیه می‌کند، اما با شیوع همه‌گیری کووید۱۹ در اوضاعی که شهرها در انزوا رفتند و رستوران‌ها نیز رونقی نداشتند، عنایت صافی آرام نگرفت؛ کتاب رهنمای پخت و پز نوشت. و این کتاب تاهنوز سه بار چاپ و در دنمارک، به فروش رفته است.

ایو، شهروند دنمارک، یکی از خوانندگان کتاب عنایت صافی، گفت: “من کتاب را دارم. دو بار مطابق رهنمودهای این کتاب غذا پخته ام؛ کتاب سودمندی در آشپزی است.”

غذاهای سنتی افغانستان نیز در میان مهمانان این رستوران محبوبیت ویژه‌ای دارد؛ چنانکه آنا، شهروند دنمارکی، فقط یک بار غذای افغانستان صرف کرده است و حالا مجذوب این طعم شده است.

منبع

Be the first to comment on "دنمارکی افغان‌تبار با رستوران‌داری در صدد معرفی فرهنگ افغانستان به اروپایی‌ها است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*