ده‌ها هزار کودک سیلاب‌زده در بغلان بی‌خانمان شده اند – گزارش

اداره حفاظت از کودکان گزارش داده است که حدود ۴۰هزار کودک در ولایت بغلان افغانستان پس از آن بی‌خانمان شدند که سیلاب‌های مدهش ناگهانی ناشی از باران‌های شدید، روستاها را از بین برد و زمین‌های زراعتی را به باتلاق تبدیل کرد.

بر اساس گزارش این نهاد که ناوقت روز دوشنبه ۱۳ می (۲۴ ثور) نشر شد، ولایت بغلان بیشترین آسیب سیلاب‌ها را متحمل شده، طوری که ۱۲هزار منزل مسکونی تخریب و ویران شده است.

اداره حفاظت از کودکان گفته است که این رویداد طبیعی در بغلان حد اقل ۸۰هزار نفر را متاثر کرده که نیمی از سیلاب‌ زدگان را کودکان تشکیل می‌دهند.

ارشاد ملک، رییس اداره حفاظت از کودکان در افغانستان گفته است: “کودکان ترسیده اند، بسیاری، همه چیز خود را از دست داده اند، نه تنها خانه‌های خود، بلکه مکاتب و مکان‌هایی که در آن بازی می‌کنند. آنها هر چیزی را که آشنا است از دست داده اند.”

عذرا یکی از کودکان سیلاب‌ زده به کارمندان این اداره گفته است که با شروع سیلاب ناگهان آب از دیوار حویلی شان بالا رفت و آنان مجبور شدند که به بام پناه ببرند.

او گفته است: “مردم محله برای کمک گریه می‌کردند و با تمام توان خود به مکان‌های امن‌تر می‌دویدند، اما بسیاری از مردم جان باختند…تجربه وحشتناکی بود. من هنوز می‌ترسم که سیل دوباره سرازیر شود.”

در اثر سیلاب‌های مدهش که عصر روز جمعه ۱۰ می (۲۱ ثور) در ولسوالی‌های برکه، بغلان مرکزی، نهرین و بخش‌های شهر پلخمری سرازیر شد، تا اکنون از جان باختن بیش از ۳۱۰ نفر گزارش شده و با در نظر داشت شدت این سیلاب‌ها، احتمال افزایش تلفات می‌رود.

سیلاب روز جمعه در کنار تلفات جانی، خسارات هنگفت مالی را نیز بر مردم ولایت بغلان وارد کرده است. این سیلاب روستاها را ویران کرده؛ خانه‌های رهایشی، مواشی و زمین‌های زراعتی از بین برده است.

سازمان جهانی صحت در گزارشی که روز دوشنبه منتشر کرد، گفته است که در اثر سیلاب روز جمعه، بسیاری از مردم امرار معاش خود از جمله حیوانات خود را از دست دادند؛ خانه‌های مردم مملو از گل و لای و آسیب ساختاری شده است. سیلاب همچنین لوازم و وسایل خانه‌‌ها آنان را برده است.

منبع

Be the first to comment on "ده‌ها هزار کودک سیلاب‌زده در بغلان بی‌خانمان شده اند – گزارش"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*