روند اخذ آزمون کانکور بدون حضور دختران در افغانستان آغاز شد

4
4

اداره ملی امتحانات حکومت ا.ا می‌گوید که روند اخذ امتحان کانکور با حضور مقامات این اداره و والی ا.ا در هرات، استادان دانشگاه و سایر مسوولان آن ولایت آغاز شد.

این اداره گفته است که امسال آزمون کانکور در پنج مرحله برگزار خواهد شد که مرحله اول آن در ۱۶ ولایت سه روز (۱۷، ۱۸ و ۱۹ جوزا) را در بر می‌گیرد.

قرار است که مرحله نخست در ولایت‌های میدان‌وردک، لوگر، پروان، کاپیسا، پنجشیر، غزنی، پکتیا، پکتیکا، کنر، زابل، بامیان، سمنگان، بادغیس، هرات، غور و نورستان برگزار شود.

همچنان این اداره گفته است که کابل شامل مرحله دوم است و آزمون کانکور در ولایت‌های تخار، کندز، بلخ، جوزجان، سرپل، فاریاب، ارزگان، بغلان، دایکندی و بدخشان در مرحله سوم گرفته می‌شود.

در مرحله چهارم آزمون کانکور، ولایت‌های ننگرهار، خوست، لغمان، قندهار، هلمند، فراه و نیمروز شامل اند و مرحله پنجم برای متفرقه و افراد خارج مرز تخصیص یافته است.

به گفتۀ عبدالباقی حقانی، رییس اداره ملی امتحانات حکومت ا.ا برای معیاری کردن سیستم آزمون کانکور در همکاری با وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی روی اصلاح و نوسازی سیستم کار شده و نیز برای بهبود امور با اداره‌های مختلف تفاهمنامه‌هایی امضا شده است.

با این حال، این سومین سال متوالی است که آزمون کانکور بدون حضور دختران در افغانستان برگزار می‌شود. حکومت ا.ا در این مدت دروازه مکاتب متوسطه و لیسه و نیز دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی را به روی دختران و زنان افغان بسته است.

پیش از این رییس اداره ملی امتحانات حکومت ا.ا گفته بود که اخذ آزمون کانکور از دختران مربوط این اداره نمی‌شود و وزارت معارف و تحصیلات عالی در این راستا مسوولیت دارند.

به گفتۀ حقانی، مسوولیت آنان فقط گرفتن امتحان است، اینکه کدام نهاد از کی امتحان می‌گیرد، متعلق به همان اداره است.

هنوز آماری از داوطلبان آزمون کانکور ۱۴۰۳ از سوی حکومت ا.ا نشر نشده، اما سال گذشته ۸۴هزار و ۲۳۴ نفر در این آزمون اشتراک کرده و از این میان ۴۴هزار و ۳۳۶ نفر کامیاب شده بودند.

منبع

Be the first to comment on "روند اخذ آزمون کانکور بدون حضور دختران در افغانستان آغاز شد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*