زلزله بار دیگر ترکیه و سوریه را تکان داد

زلزله‌ای به شدت ۶.۴ درجه به مقیاس ریکتر روز دوشنبه ۲۰ فبروری (اول حوت) بار دیگر بخش‌هایی از ترکیه و سوریه را تکان داد که در اثر آن دست کم سه نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

زلزله‌ای روز دوشنبه دو هفته پس از آن رخ داد که دو زلزله‌ای به شدت ۷.۸ و ۷.۵ درجه به مقیاس ریکتر ترکیه و سوریه را تکان داد که در اثر آن،‌بیش از ۴۶ هزار نفر در این دو کشور جان باختند و ده‌ها هزار نفر دیگر زخمی شدند.

سلیمان سویلو، وزیر داخلهٔ ترکیه،‌گفت که در اثر زلزله‌ٔ روز دوشنبه سه نفر کشته و ۲۱۳ نفر زخمی شدند. به گفتهٔ سویلو، تلاش‌های جستجو و نجات در سه ساختمان فروریخته که شش نفر در آن‌ گیرمانده اند،‌ ادامه دارد.

سانا،‌ خبرگزاری دولتی سوریه، گزارش داده است که شش نفر در شهر حلب آن کشور در اثر ریزش آوار زخمی شده اند. اما گروه امداد رسان موسوم به کلاه سفیدان گزارش داده است که بیش از ۱۳۰ نفر در سوریه زخمی شده اند، اما زخم اکثر آنان به اندازه‌ٔ نیست که زندگی شان را تهدید کند.

مرکز زلزلهٔ روز دوشنبه در شهر دفنه واقع در ولایت هاتای ترکیه، بود. ولایت هاتای یکی از مناطقی بود که در زلزلهٔ ششم فبروری بیشترین آسیب را دید. این زلزله در سوریه، اردن، قبرس، اسراییل و مصر احساس شد.

تلویزیون هابرترک ترکیه گزارش داده که پولیس در ولایت هاتای یک نفر را که در داخل یک ساختمان سه منزله گیر مانده بود،‌ نجات داد و تلاش برای نجات سه نفر دیگر که در داخل ساختمان گیر مانده اند،‌ ادامه دارد.

پیش از وقوع زلزلهٔ دوشنبه، رجب طیب اردغان، رییس جمهور ترکیه،‌ گفت که نزدیک به ۲۰۰ هزار خانۀ جدید منطقۀ جنوب غرب آن کشور جاییکه دو هفته پیش زلزلۀ مرگبار رخ داد، اعمار خواهد شد.

رییس جمهور ترکیه گفت که در حدود ۱۱۸ هزار ساختمان در جریان زلزله یا با خاک یکسان شده یا شدیداً خسارمند شده و یا هم به تخریب فوری نیاز دارد.

اردوغان تعهد کرد که کار بازسازی ۱۹۹۷۳۹ خانه در ماه مارچ آغاز خواهد شد، به شمول بیش از ۱۳۰ هزار خانه در ولایت های هاتای، قهرمان مرعش و مالاتیا، اما تاکید کرد که هیچ کدام این عمارت‌ها بیش از سه یا چهار منزل بلندی نخواهند داشت.

حکومت ترکیه برای حدود ۱.۶ میلیون نفر سرپناه آماده کرده است. اردوغان گفت که تیم های نجات زندگی حدود ۱۱۵ هزار نفری را نجات دادند که در زیر آوار گیر مانده بودند.

منبع

Be the first to comment on "زلزله بار دیگر ترکیه و سوریه را تکان داد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*