ریچارد بنت: در ۲۱ ماه اخیر ۵۰ فرمان محدودکننده زنان در افغانستان صادر شده

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در یک گزارش تازه از آن‌چه‌که تبعیض گسترده در برابر زنان در افغانستان عنوان کرده، انتقاد کرده است.

ریچارد بنت، گزارش‌گر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در این گزارش گفته است که در ۲۱ ماه پسین بیش از ۵۰ فرمان بر زنان و دختران از سوی امارت اسلامی صادر شده که بانوان افغانستان را از آموزش، کار و شرکت در زندگی اجتماعی و سیاسی محروم ساخته است.

در این گزارش ۲۵ صفحه‌یی، سیاست امارت اسلامی در برابر زنان و دختران “سخت‌گیرانه” عنوان شده است.

به مساله‌ی آموزش، رویدادهای خودکشی‌ها، ازدواج‌های اجباری، فروش کودکان و افسردگی در این گزارش به‌گونه‌ی برجسته پرداخته شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «فرامین مذکور به‌گونه‌ی قابل ملاحظه توانایی زنان و دختران را در عرصه مشارکت در جامعه، دست‌رسی به خدمات اساسی و کسب عواید، محدود می سازد.»

علم تاب رسولی، فعال حقوق زن، به طلوع‌نیوز گفت: «ما نیازمند زنانی استیم که آن‌ها داکتر باشند، انجنیر باشند، حقوق دان باشند، مدافع باشند برای حقوق تک تک فرد این جامعه.»

گزارش می‌افزاید که شماری از بانوان معترض از زندان‌های امارت اسلامی به شرط توقف به اعتراض‌های خیابانی، از بند رها شده‌اند.

در همین حال، امارت اسلامی گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل را ناعادلانه و بی‌بنیاد خوانده و افزوده است که ارزش‌های اسلامی و فرهنگی افغانستان در این گزارش نادیده گرفته شده‌اند.

سید جواد سجادی، استاد دانشگاه، به طلوع‌نیوز می‌گوید: «برای حل مشکلات جامعه و رسیدن به صلح ، توسعه و  ثبات حقوق زنان باید بدون کم وکاست رعایت گردد.»

در این گزارش با ۶۷ زن و ۱۲ مرد از بخش‌های گوناگون کشور گفت‌وگو شده است. افزون بر این، از دیدگاه‌ بیش از ۲۰۰۰ بانویی که در ماه مارچ ۲۰۲۳ با آنان گفت‌وگو شده، نیز در این گزارش استفاده کرده است.

قرار است این گزارش روز دوشنبه هفته‌ی آینده از سوی ریچارد بنت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارایه شود.

منبع

Be the first to comment on "ریچارد بنت: در ۲۱ ماه اخیر ۵۰ فرمان محدودکننده زنان در افغانستان صادر شده"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*