سازمان صحی جهان: در افغانستان روزانه ۲۴ مادر و ۱۶۷ کودک جان‌های خود را از دست می‌دهند

سازمان صحی جهان می‌گوید که در افغانستان روزانه ۲۴ مادر و ۱۶۷ کودک به دلیل امراض قابل پیش‌گیری مرتبط با بارداری و زایمان جان‌های خود را از دست می‌دهند.

این سازمان با نشر این آمار می‌افزاید که به دلیل کمبود بودجه در کل ۴۲۸ مرکز صحی ثابت و سیار در سال ۲۰۲۳ در افغانستان بسته شده‌اند و اگر بودجه برای کمک رسانی کاهش یابد، آمار مرگ و میر کودکان و مادران در افغانستان افزایش خواهد یافت.

این سازمان افزوده است که برای مقابله با خطرات جدی به ۳۵۲ میلیون دالرنیاز دارد و اگر بودجه  برای کمک رسانی کاهش یابد، این آمار افزایش خواهد یافت.

در بخشی از گزارش سازمان صحی جهان آمده است است که:«روزانه ۲۴ مادر و ۱۶۷ کودک در افغانستان جان‌های خود را از دست می‌دهند. این مادران و کودکان به دلیل امراض قابل پیش‌گیری مرتبط با بارداری و زایمان جان‌های شان را از دست می‌دهند. اگر جامعه جهانی بودجه بیش‌تری برای کمک‌های بشری تخصیص ندهد، این آمار در سراسر افغانستان افزایش خواهد یافت.»

این گزارش افزوده است که به دلیل کمبود بودجه در کل 428 مرکز صحی ثابت و سیار در سال 2023 در افغانستان بسته شده‌اند که این کار بر دسترسی بیش از سه میلیون نفر به مراقبت‌های صحی تاثیر ویران‌گری داشته است.

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه این ارقام را نادرست می‌داند و می‌گوید در شش ماه اخیر 300 مادر در هنگام ولادت جان‌های شانرا از دست داده اند.

عدم مراقبت‌های قبل از ولادت، فقر، استفاده خودسرانه از دوا، ولادت‌های پی درپی و دسترسی نداشتن مادران به مراکز صحی به مرگ و میر مادران و کودکان می‌افزاید.

سازمان جهانی صحت افزوده است که شهروندان افغانستان به دلیل بیماری، ‌خشکسالی و سیلاب‌های اخیر با کمبود مواد غذایی و سوءتغذیه روبه‌رواند که در این میان زنان و کودکان بیشتر آسیب پذیر اند.

منبع

Be the first to comment on "سازمان صحی جهان: در افغانستان روزانه ۲۴ مادر و ۱۶۷ کودک جان‌های خود را از دست می‌دهند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*